Deva si imprejurimi

Aveam de mult timp pe lista de "to go to" judetul Hunedoara. Pana acum nu am vizitasem decat Castelul Corvinilor cu mai multi ani in urma, plus oprirea la OMV-ul sau McDonalds-ul din Deva in drum spre/dinspre granita. Si am ajuns sa urmaresc din intamplare postarile de pe FB ale paginii Go Hunedoara si m-am decis: trebuie sa pun zona asta pe lista, si bine am facut!

Deva

De cate ori am trecut pe sosea pe lnga Deva am admirat din departare cetatea pe varful dealului. Am stat in Deva o noapte in urma cu mai multi ani, dar atunci cetatea era in renovare si nu am putut sa o vizitam. Ne-am luat revansa acum.

Urcarea la cetate se poate face pe jos (daca sunteti in forma), sau cu funicularul care urca din centrul orasului pana sus. Noi am ales funicularul, evident :). E bine de stiu ca la statia funicularului este o parcare foarte mare, deci puteti sa lasati masina acolo.

Urcarea dureaza cateva minute, dar peisajul din funicular este absolut superb. Ca info, chiar langa funicular jos este si un centru de informare turistica de unde chiar am obtinut harti si informatii despre zona.

Cetatea in sine este renovata, te poti plimba de jur imprejur ca sa admiri fortificatia, dar si peisajul absolut fabulos. Nu este ceva de vizitat la interior, dar merita o vizita daca esti in zona.

Dupa ce coborati de la cetate, nu uitati sa admirati si galeria gimnastelor romance care se afla chiar langa funicular si nu departe este si un parculet foarte dragut pentru o plimbare sau putina relaxare la umbra.

I Giardini de Zoe

Un loc absolut super peste care am dat din intamplare multumita FB-ului. Pe un deal vis-a-vis de Deva aproximativ, in localitatea Banpotoc, un italian a construit niste gradini absolut spectaculoase, asa cum sunt gradinile de la marile palate din Europa. Pentru vizitatori este o plimbare superba intr-un parc plin de arbori si flori ingrijitem alei pietruite si fantani. Ai impresia ca esti in alta tara. Iar noi am ajuns in primibara exact cand erau in floare cirestii de pe aleea care duce spre intrarea. Este un tip de obiectiv turistic mai putin intalnit la noi care merita din plin o vizita. Exista parcare la intrare si un loc de unde poti lua cafea si sucuri. Plus oportunitatea de a face o infinitate de poze intr-un cadru natural superb. Mai multe informatii gasiti aici https://igiardinidizoe.ro/

Parcul dendrologic Simeria

Si daca am fost la I Giardini di Zoe, trebuia sa mergem si la Simeria la parcul dendrologic. Tot un parc, dar cu totul altfel. Parcul dendrologic este un fel de padure amenajata pe malul Muresului, mult mai salbatica, dar la fel de frumoasa. Sunt nenumarate poteci pe care puteti sa va plimbati si sa admirati vegetatia spectaculoasa. Noi am petrecut vreo 2 ore acolo, dar sincer cred ca puteti sa stati o zi intreaga, as faceti picnic, sa va plimbati etc.

Muzeul Aurului din Brad

La 40 de km de Deva, in localitatea Brad, se afla singurul muzeu al aurului din Europa. Suna impresionant :). Nu este un muzeu mare, probabil in jumatate de ora il vizitati daca nu sunteti in domeniu, dar merita. Sunt tot felul de minereuri cu aur si foite de aur etc. Plus inca cateva sali cu diverse minereuri. Tineti cont ca lunea si martea este inchis si nu se poate plati decat cash (dar este un bancomat vis a vis).

Noi nu am mai ajuns, dar in apropiere este si un muzeu particular de minerale, Muzeul Mineral Toda. Am auzit lucruri foarte bune despre acest mic muzeu, dar din pacate noi ne grabeam si l-am lasat pentru dat viitoare.

Geoagiu-Bai

Tot la vreo 40 de km de Deva, dar in directie opusa, se afla statiunea Geoagiu-Bai. Pe vremuri era o statiunie balneara importanta, poate ca mai este si acum dar nu prea mai pare. Poate am nimerit noi in afara sezonului. Stiu ca am fost aici in tabara in clasa a doua, dar nu mai tin minte nimic :). Una peste alta, nu pot spune nimic despre statiune in sine, dar noi ce-am dus pana acolo ca sa vedem Baile Romane si Cascada Clocota.

Primul obiectiv pe lista au fost Baile Romane. Citisem despre ele pe net si inital am fost dezamagita pentru ca nu le gaseam :). Este un fel de zona de delulet cu iarba si ele sunt cumba dedesubt. Dar deloc puse in valoare si nesemnalizate. Noroc ca ne-a vazut cineva ca ne uitam in jur aiurea si ne-a zis ca acolo sunt. Odata gasite, locul este superb, are un aer misterios, e ceva deosebit. Din pacate un alt exemplu de "mina de aur" dpdv turistic lasata de izbeliste.

Tot in Geoagiu-Bai mai este si Cascada Clocota. Drumul pana acolo este foarte usor, lasati masina pe ultima strada spre cascada, unde se opreste asfaltul si de acolo mai aveti de mers pe jos 5 minute. Chiar surprinzator de aproape. Este o cascada maricita, de vreo 40 de m intaltime si cu apa provenind din mai multe izvoare termale. Mi-a placut mult acolo.

Mai aveam pe lista si Biserica Rotunda din localitatea Geoagiu, din pacate aceasta era inchisa, nici pe exterior adica nu am putut sa o vedem pentru ca toata proprietatea era inchisa si parea a fi in renovare