Tara Fagarasului

Tara Fagarasului este zona cuprinsa intre munti si Olt, intre Transfagarasan si Brasov. Nu este o zona mare, dar este o zona foarte frumoasa, cu peisaje absolut superbe, cu muntii inalti mereu la orizont. Pentru turisti oferta o multime de locuri minunate, mai mult sau mai putin cunoscute, dar sigur ai ce vedea oriunde ajungi. Uneori aici si peisajul in sine este un obiectiv turistic :).

Viaductul Podul Ilii

Intr-o margine a Tarii Fagarasului, aproape de Zarneste, gasiti primul viaduc de fier si beton din Romania. A fost construit in 1907-1908 ca parte a caii ferate care facea legatura intre Brasov si Fagaras. A fost dezafectat prin anii 40, nu mai este folosit dar este inca in picioare si este un loc perfect pentru o plimbare.

Din Sinca Noua iesiti cu masina pe un drum lateral spre manastirea Sinca Noua, un drum de tara prost, dar nu aveti de mers decat 1-2 km. O sa vedeti viaductul in fata si cand ajuneti la un indicator cu viaductul spre stanga, lasati masina acolo. Daca aveti masina de trren presupun ca puteti incerca sa mergeti mai departe, dar sincer nu e cazul. O luati pe drum, urcati dealul si in 10 minute pe jos ajuneti la pod. Structura in sine este interesanta iar pesajul de sus de pe pod este absolut fantastic, chiar si intr-un sfarsit de noiembrie mohorat :). Noi ne-am oprit aici, dar putin mai incolo este inca un viaduct - Podul Negru, apoi mai departe, trecand pe langa manastirea Sinca Noua este tunelul Diana, parte a aceluiasi traseu de cale ferata. Este un traseu perfect pentru o drumetie pe dealuri intr-o zi de primavara, asa ca este pe lista de to do din aprilie incolo :)

Dragonul din Sinca Noua

Google este cel mai bun prieten al meu :). Imi spune o gramda de lucruri. Imi place ca atunci cand merg intr-un loc nou sa iau Google la puricat. Asa am descoperit un dragon. Unul mare de tot! :)

In Sinca Noua ( un sat oarecare la marginea Tarii Fagarasului) exista un "loc de joaca" sub forma unui dragon de 13 metrii lungime sculptat dintr-un singur tunchi de copac. Satenii au vrut initial sa faca o columna a dacilor, dar pana la urma a iesti dragonul. E fix pe marginea soselei care trece prin sat, deci nu aveti cum sa il ratati. Pentru copii a fost distractia zilei.

Biserica rupestra de la Sinca Veche

Biserica rupestra, numita si "Templul Ursitelor" este un loc misterios care atrage o multime de vizitatori. Multi spun ca aici sunt forte misterioase, aparitii ciudate, fenomene neobisnuite etc. Ca apa si iarba sunt altfel aici. Indiferent ce vrei sa crezi, sau sa nu crezi, aici gasesti o groda sapata in stanca, care se presupune ca are peste 2000 de ani, unde a fost apoi facuta o mica manastire in anii 1700. Grota are intr-adevar ceva aparte, iti da un sentiment straniu. In plus, aici s-a construit si schitul Sfantul Nicular amplasat putin mai sus pe deal. Si toata zona este ingrijita de cel de la schit si este incredibil de bine intretinuta: alei pe deal pietruite impecabile, curatenie perfecta, totul aranjat si aliniat, parcare amenajata in fata, toalete din abundenta pentru tursti etc. Stiu ca asta e normalitate, dar la noi e ceva rar intalnit si merita mentionat :). De obicei e foarte multa lume le Sinca Veche. E de preferat sa ajungeti dimineata sau seara, sau intr-o zi cu vreme urata, in speranta ca nu veti da peste sute de oamnei acolo. E un loc in care sa stai in tihna si sa iti asculti gandurile.

Abatia Cisterciana de la Carta

La Carta se gaseste singura abatie cisterciana ramasa in tara. Ruinele ei mai exact. Noi am ajuns intr-o zi frumoasa de ianuarie, cu un peisaj fabulos asupra muntilor Fagaras si mai ales fara tursiti. Fara deloc, am singuri acolo. Exista un numar de telefon pe poarta daca nu este deschis si a venit cineva sa ne deschida. Ne-am plimbat vreo jumatate de ora pe acolo, si am admirat ruinele cladirilor si biserica inca ramasa in picioare. Este un loc foarte frumos care merita vazut macar o data

Castelul de Lut - Valea Zanelor

Unul din cele mai vizitate, fotografiate si mai ales postate pe FB locuri din tara din ultimii ani este Castelul de Lut de la poalele Fagarasului. Ideea geaniala a cuiva pentru a atrage turisit s functionat perfect aici. Este o cladire nefunctionala, doar de decor, dar este ceva deosebit, este altceva si este foarte frumoasa. Plus cadrul natural care este absolut superb. Si ar mai fi si placintele absolut dementiale. Ca urmare, daca sunteti in zona, trebuie sa faceti o oprire aici. Si sa faceti 2000 de poze. Si sa mancati o placinta. :)

Si dupa vizita de mai sus din ianuarie, care ne-a mers la suflet, am revenit in weekend in iunie :(. Si am fost super dezamagiti. Erau sute de masini, parcari improvizate cu 10-15 ron/zi, la intrare zeci de tarabe cu chinezarisme, porumb fiert etc, plus vreo 2 terase fiecare cu muzica ei etc. Iar inauntru te calcai in picioare la propriu, nu puteai sa faci o poza fara zeci de alti oameni in ea, coada interminabila la toaleta etc. Locul este super, dar e de vizitat off-season only!

Si daca sunteti cu copii mai mititei, alaturi s-a facut un fel de parc care se numeste Povestea Calendarului. Sunt 12 casute dragute, una pentru fiecare zi din an. Pentru copii mai miteti e dragut. Noi nu am fost dar am pozele de la o prietena care a vizitat cu copiii.

Complex Albota

Cel mai bun pastrav pe care l-am mancat vredoata! Asta e tot ce pot sa spun. Sincer Albota este un loc comercial, foarte comercial. este un complex enorm, vara sunt sute de turisti acolo dar beneficiaza de un cadru natural de poveste si trebuie sa recunoastem ca pastravul lor este absolut fantastic. Asa ca, da. Il recomand, desi nu sunt fan locuri aglomerate. Noi am fost ultima data iarna si in pandemie si evident a fost mai liber, dar este mult mai frumos vara.

Cetatea Fagarasului

Daca ati facut macar o data drumul intre Brasov si Sibiu, sigur ati observat cladirea masiva si impunatoare a Cetatii Fagarasului. E adevarat ca de cativa ani ii cam ia fata o oribilitate de catedrala rasarita in mijlocul drumului, dar cetatea este o bijuterie arhitecturala. Pana acum vreun an se vizita doar curtea si zidurile cetarii. Cladirea din interior era in mare parte inchisa. Acum insa, de vreun an cladirea principala este renovata, salilie au fost restaurate si cladriea este un muzeu foarte frumos, foarte bine amenajat si intretinut. E prima oara cand il vad si chiar am fost placut surprinsa, au facut un lucru grozav aici si au reusit sa readuca cetatea la viata. Partea proasta este insa ca acum curtea si zidurile exterioare sunt in renovare, si va mai dura un an, asa ca nu se pate vizita decat muzeul si in afara lui peisajul este cam dezolant. Dar cand va fi gata, va fi un loc spectaculos. Abia astept!

Update decembrie 2021: inca nu era gata exteriorul, dar avansase mult. Probabil in 2023 ca fi gata cu totul.

Sambata de Sus

Un alt loc renumit in zona, atat turistic, cat si din punct de vedere religios, este manastirea Sambata se Sus, o superba manastire brancoveneasca situata intr-un cadru natural de vis. La fel ca si alte locuri din zona, in general este foarte aglomerat aici. Noi am avut noroc de o zi de iarna superba, cu multa zapada si cu putina lume. Este un loc deosebit cu adevarat, unde parca timpul curge altfel.

Si daca nu este iarna ca in pozele de mai sus (sau chiar daca este) si aveti chef de o plimbare, puteti sa o luati prin padure pe drumul forestier care merge spre Chilia Parintelui Arsenie Boca. Noi nu am ajuns pana la destinatie, dar plimbarea prin padure a fost foarte frumoasa.

Palatul Bruckenthal din Avrig

Am trecut pe langa el pe DN de nenumarate ori si mi-am tot propus sa il vizitez intr-o zi. Desi este bine semnalizat din drum, faptul ca nu intrarea este prin oras, nu il face atat de vizibil. Am ajuns pana la urma si nu ne-a parut rau. Resedinta de vara a familiei Bruckenthal, casa principala nu este inca renovata in totalitate, doar la parter este amenajata o mica expozitie. Atractia o reprezinta insa gradinile absolut superbe prin care este o placere sa te plimbi, chiar daca mai sunt multe lucruri de facut si aici. Oranjeria a fost renovata si transformata intr-un resturant de lux. Si in una din anexe este amenajata si o sala cu costume de epoca pe care poti sa le imbraci pentru o poza retro. De retinut ca intrarea se plateste doar cash, numai la restaurant se poate folosi cardul.