Regiunea Friuli - Venezia - Giulia

Multi dintre voi ati fost in Venetia, dar putini ati mers sa descoperiti si zona din jurul acesteia. Inclusiv noi am facut parte din aceasta categorie pana in 2023. Desi fusesem deja de cateva ori in Venetia, mai departe de laguna am trecut abia acum.

Friuli-Venezia-Giulia este regiunea care se intinde din vestul Venetiei pana la granitele cu Slovenia si Austria. Regiunea este mare, noi de data aceasta am reusit doar sa parcurgem cateva localitati din sudul acesteia, in apropiere de laguna. Dar mi-ar placea sa mai revin sa exploream si restul regiunii.

San Daniele del Friuli

Prima vizita in regiunie a fost la San Daniele. Un orasel micut, cu farmec aparte, situat un pic mai sus de Udine, faimos pentru prosciutto produs aici.

Si da, noi am venit pentru sunca :), dar am facut si o mica plimbare prin orasel. Merita sa vizitezi cele cateva biserici din orasel, sa te relxazi in piata, sau pur si simplu sa "vizitei" magazinele pline cu prosciutto artizanal. O oprire de o ora este suficienta cat sa iti faci o idee despre micul orasel.

Dar cu spuneam, noi am venit pentru prosciutto :). Sunt multe fabrici care se pot vizita, noi am vizitat La Glacere, am inteels procesul de fabricatie, am vizitat camerele unde se pastreaza prosciutto si, evident, am degustat :). Mie mi-a placut maxim :)

Cividale del Friuli

Un alt orasel tipic zonei, de data asta un pic mai mare, este Cividale. Merita mentionat ca Cividale este site Unesco. Tot asa, un centru micut si cochet, unde merita sa intrati sa vedeti Duomo di Sata Maria Assusta si Piazza Paolo Diaconu, unde puteti sa faceti o pauza la Caffe Longobardo, una dintre cele mai vechi din zona.

Si bineinteles sa nu ratati atractia principala a orasului, Ponte del Diavolo, impresionantul pod peste raul Natisone, despre care legenda spune ca a fost construit de catre Diavol, intr-o singura noapte, in schimbul sufletului unuia dintre locuitorii orasului. Peisajul de pe pod este absolut fantastic!

Grado

Chiar daca nu e vara si vreme de plaja, daca esti in zona nu trebuie sa ocolesti Grado. La un colt al Lagunei di Marano, Grado este un orasel superb, inconjurat de apa. Pe o suprafata relativ mica gaseti si orasul vechi, si statiunea noua si faleza la mare si canal cu ape linistitite si sute de ambarcatiuni ancorate la mal. Probabil vara este foarte aglomerat, dar toamna oraselul este linistit si perfect pentru o plimbare.

Intrarea in oras este spectaculoasa pe un pod de 5km peste laguna. Vederea este superba si merita sa va opriti la jumtatea podului sa faceti cateva poze.

Noi am parcat in zona canalului Schiusa, care este perfecta pentru ca are multe locuri de parcare, este aproape de centrul orasului si mai ales pentru ca o plimbare de-a lungul canalului este absolut obligatorie! Canalul este o zona perfecta de promenada, cu multe amabarcatiuni ancorate la mal, cladiri frumoasa si pini umbrela imensi. Fluxul si refluxul sunt foarte evidente aici. Can am ajuns dimineata zona de trotuar pentru pietoni era cmplet acoperita de apa. Dupa 2-3 ore, nu mai era pic de apa.

Zona veche este compacta, dar este foarte frumoasa, cu cladiri foarte vechi, inconjurate de zona moderna. Trebuie sa intrati in Basilica di Santa Eufamia si in Chiesa di Santa Maria delle Grazie si sa va plimbati pe stradutele din centrul istoric.

Si nu puteti sa incheiati plimbarea prin Grado fara o tura de faleza. Faleza este destul de lunga, marea este superba si privelistea la fel.

Aquilea

Cea mai mare surpriza a regiunii a fost Aquilea. Nici nu era in "program" doar ca am trecut prin oras in drum spre Grado si ne-am hotarat sa oprim la intoarcere, desi eram cam pe fuga.

Cea mai mare atractie, pentru care opreste toata lumea aici este Basilica di Aquilea (sau Basilica di Santa Maria Assunta). Este evident ca este o atractie turistica importanta dupa numarul mare de spatii de parcare din apropierea bisericii. Noi, din lipsa de timp, am vizitat doar biserica, care este absolut fantastica, mai ales podeaua acoperita de mozaic. Puteti insa sa luati si un bilet complet care cuprinde si alte parti ale complexului.

Si daca aveti mai mult timp la dispozitie, Aquilea are foarte multe sit-uri arheologice romane raspandite in tot oraselul. Incredibil de multe ruine concentrate pe o suprafata relativ mica. Noi doar am aruncat o privire din poarta.

Palmanova

Ultima oprire in scurtul nostru periplu prin Friuli a fost Palmanova. Orasul este cu totul deosebit pentru ca are forma de stea, data de zidurile fortaretei construite in stil Vaubane. Orasul actual este construit in interiorul "stelei". Orasul in sine nu prezinta foarte mare interes din punct de vedere tursitic, este un oras relativ nou, cu o catedrala frumoasa si o piata imensa inconjurata de cladiri interesante. Si cam atat in interiorul orasului pentru turisti.

Ceea ce face acest orasel deosebit este zona de fortificatii din vreme Imperiului Venetian si ulterior. Istoria fortificatiilor este impresionanta si exista si parti din tuneluri care au fost reconstruite si se pot vizita. Aceasta a fost partea cea mai interesanta a vizitei in Palmanova.

Albafiorita Winery

Albafiorita nu este o localitate, este pensiunea unde am stat noi :). Regiunea este plina de pensiuni agrotoristice fabuloase, dar eu trebuie sa o mentionez pe cea unde am stat noi pentru ca a fost o locatie fabuloasa unde m-asi intoarce oricand. Proprietarea este o vie, principala "afacere" este viticultura, proprietarii fac vin si prosecco absolut superbe! Pe lanaga asta ofera si cazare cu mic dejun fabuloase. Serios, locatia este nemaipomenita! https://www.albafiorita.com/en/