Muzeele Bucurestiului

Am decis ca 2020 sa fie anul muzeelor la noi in familie! Am ajuns la concluzia ca daca locuiesti in Bucuresti sunt multe lucruri pe care le tot amani, ca doar nu pleaca nicaieri. Si muzeele sunt cap de lista! Am vazut foarte putine pana acum si din alea putine toate in categoria de distrat copiii. Copiii au crescut insa, si trebuie sa suporte acum si muzeele pe care le vrem noi, adultii :)))

Si am facut o regula: in weekendurile mai libere in care ramanem in Bucuresti alegem 4 muzee pe care sa le vizitam. Fiecare alege cate unul si nu comenteaza la ce au ales ceilalti.

Si am inceput cu Wikipedia. Lista muzeelor din Bucuresti. Sincer, nu stiam ca sunt asa de multe  https://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_muzeelor_din_Bucure%C8%99ti.

Nu sunt toate pe lista noastra de dorinte, dar mai mult de jumatate sigur reusim anul acesta :))

Si un avertisment referitor la muzeele noaste: NU SE ACCEPTA PLATA CU CARDUL!! Cu foarte mici exceptii. Nu sunt preturi mari, dar veniti pregatiti! :)

Muzeul Antipa

Incep cu acesta pentru ca este, de departe, muzeul nostru preferat! Clar este muzeul preferat al copiilor, dar si noi adultii il vizitam inca cu placere. Eu pot spune ca am crescut in Antipa, Ca si copil am mers de nenumarate ori acolo, iar acum ma bucura ca si copiii mei ii acorda aceiasi apreciere.

Pot spune ca muzeul a evoluat in timp, s-a modernizat si a tinut pasul cu generatiile noi. Am vazut multe muzee de stiintele naturii din Europa si pot spune ca al nostru este cel mai grozav. Da, multe din exponate si diorame sunt de pe vremea mea, dar sunt foarte bine intretinute, reamenajate, s-au adaugat panouri multimedia etc.

Antipa are ceva pentru toti, Si pentru copii mici, si pentru copii mari si pentru adulti.

Subsolul este dedicat faunei Romaniei, parterul faunei universale, iar etajul este mai "stiintific". Interesul creste odata cu varsta. Copii mai mici sunt atrasi de animale impaiate, iar cei mai mari ajung sa inteleaga si etajul 1 :))

Si sa nu uitam expozitiile temporare: fie ele reptile vii, sau fluturi, sau altele!

Muzeul este mai tot timpul plin de lume, si de copii, ceea ce este un lucru bun. Dar daca doriti sa il vizitati in liniste deplina, probabil ar trebui sa alegeti o dimineaza de zi lucratoare.

Organizatoric vorbind, se poate plati cu cardul, ceea ce este o raritate in muzeele bucurestene, exista garderoba si este amenajat pentru persoane nevazatoare. Peste tot sunt panouri in relief si explicatia lor in limbaj Braile. Bravo Antipa!

Clar este un muzeu recomandat copiilor, dar si adultilor. Noi l-am vizita de zeci de ori si sigur vom mai reveni!

Muzeul Municipiului Bucuresti

Acesta a fost alegerea lui George si a fost primul vizitat in 2020. Si voi, ca si noi, probabil ati trecut de vreo 1000 de ori prin fata lui, dar nu ati intrat niciodata. Este gazduit de Palatul Sutu, pe colt la Universitate, chiar cum iesi din pasaj. Imposibil sa nu il stiti.

Cladirea in sine este un motiv de a intra in muzeu. Scara principala de la intrare, cu oglinda venetiana din podea pana in tavan si ceasul care merge invers pentru a fi vazut in oglinda sunt fantastice! M-am indragostit de holul acela!

Tot etajul este o expozitie cu Bucurestiul de-a lungul timpului. Mi s-a parut super interesanta. Nu prea mult, nici prea putin, am aflat o gramda de lucruri noi, exponatele sunt foarte vine puse in valoare, chiar mi-a placut. Si copiilor le-a placut.

Tot la etaj sunt si si 2 saloane cu opere de arta, in special picturi.

Jos sunt diverse expozitii temporare. Cand am fost noi erau despre comunism si revolutie.

Ce nu mi-a placut: evident ca nu am putut sa platesc cu cardul. In 2020 mi se pare incredibil. Au niste bilete foarte frumoase pentru intrare, dar daca vrei sa faci poze, cu telefonul, nu profesionale, trebuie sa platesti o taxa separata, de vreo 15 lei pentru care iti scrie o chitanta de mana :)). Si mi-a placut ca pe hol la intrare au garderoba. Nu te plimbi prin muzeu cu paltonul pe tine.

Il recomand si copiilor, nu foarte mici insa. Ai mei au aflat o gramda de chestii interesante, fiind despre Bucuresti au facut legatura cu locurile pe care le cunosc si nici macar Andrei nu a zis ca moare de plictiseala.

Muzeul Hartilor

Inca o surpriza placuta! Aceasta a fost alegrea Alexiei, i-a sunat ei cumva fascinant. Muzeul este intr-o vila superba pe strada Londra. Imi plac muzeele aflat in case vechi pentru arhitectura lor, nu numai pentru exponate. Un muzeu micut, intins pe 3 etaje, dar perfect amenejat pentru copii.

Muzeul are, evident, muuuuulte harti vechi. Noua ne-au placut, din unele am aflat lucruri pe care nu le stiam. Copiii s-au cam plictisit dupa primele 2-3. Dar pentru copii sunt amenajate zone cu cariti si jocuri, cu covoare pe care se pot intinde sa citeasca sau sa se joace etc.

Si aici platesti doar cash, dar personalul este foarte amabil si ai si unde sa iti lasi hainele. Nu am stat mai mult de o ora, dar copiii au zis ca vor sa mai revina, deci e de bine :))). Nu recomand insa copiilor mai mic de 7-8 ani.

Muzeul Zambaccian

Asta a fost alegerea mea. Si cosmarul lui Andrei :)))

Nu suntem noi mari cunoscatori de arta, suntem chiar departe de asta, dar putina arta nu face rau nimanui. Stiam de mult timp de muzeu si tot ziceam ca o sa ajung acolo si uite ca i-a venit randul.

Mi-a placut vila in care este muzeul, se vede ca este construita cu dedicatie pentru asta si mi-au placut si tablourile, chiar si la nivelul meu de amator :)). Mi s-a parut extraordinar sa vad "live" tablouri pe care le stiu de pe net! Au o gramada de Grigorescu si Toniza si multi alti artisti romani. Dar au si opere ale unor artisiti straini faimosi, inclusiv un Picasso.

Andrei a suportat cu stoicism, ca nu a avut incotro, dar clar nu a fost pentru el. Nici Alexia nu a avut mare rabdare, dar ea totusi a fost mai interesata. A decis ca ii plac mai mult tablourile cu oameni decat cele cu peisaje, a impresionat-o ca a vazut un Picasso adevarat si a gasit cate ceva intresant in fiecare camera.

Deci, pot spune ca este pentru copii mai mari care au cat de cat rabdare sau un interes artistic. Dar pentru voi, ca adulti, il recomand. Sincer, nu am stat mai mult de jumatate de ora inauntru, dar am plecat cu amintiri frumoase.

Muzeul aviatiei

Asta a fost, evident, alegrea lui Andrei! Mai fusese cand era mai mic, dar a fost primul pe lista lui de dorinte! Sincer, cred ca se astepta la ceva mai mult, dar s-a declarat multumim si de ce a gasit acolo :))

Muzeul este aproximativ vis a vis de mall Promenada. Este gestionat de armata si clar ar mai trebui adus in prezent. E putin depasit :)). Exista un hangar mare, transformat in muzeu, unde e foarte frig iarna. Si inauntru sunt tot felul de exponante din istoria aviatiei. Clar sunt de mult timp acolo, e si destul de intuneric, deci te cam intoric in timp. Nu cred ca au exponate mai noi de 10 ani :)). Nu e rau, dar nu e un muzeu fascinant.

Iar in curte sunt o gramda de avioane militate si elicoptere dezafectate. Evident toate sunt vechi si majoritatea arata jalnic.

Ca adult mi-a lasat un gust cam amar, pentru ca se poate mult mai mult. Pentru copii presupun ca e ok pentru cei mai mici. Care zic wow uite un avion :)). Pentru cei mai mari, doar daca sunt mai studiosi si le place sa afle informatii. Atfel avioanele nu se compara cu ce stiu ei din filme si jocuri. Nu ne pare rau ca am mers, dar nu cred ca mai revenim prea curand

Muzeul CFR

Inca o alegere a lui Andrei :)). La asta am tot fost de-a lungul timpului, dar vad ca le tot place sa revina! Asta chiar este ok pentru copii! De fapt nu cred ca am vazut pe acolo pe cineva fara copii. Desi si mie imi place.

E important sa stiti ca intrarea nu este prin fata, in sosea, ci in spate, din Gara de Nord, de pe ultimul peron.

Muzeul are vreo 2 sali cu tot felul de exponate, harti si machete, inclusvi biroul lui Anghel Saligny si niste reproduceri de cusete de tren. Noua chiar ne-au placut, dar nu pentru asta revenim.

Punctul forte este diorama foarte mare pe care o au. Este foarte frumoasa, cu multe trenuri din care majoritatea chiar merg si cu multe detalii. Si mie imi place sa stau si sa ma tot uit la trenulete. Iar biletele de intrare sunt super ieftine: 12 ron toti 4.

Cred ca poti sa intrii acolo de cate ori ajungi prin gara cu copiii :)))

Observatorul Astronomic Amiral Urseanu

Asta este din categoria muzeu mai inteligent, deci a fost ales de Alexia :)).

Cea mai mare surpriza, pe langa faptul ca nu au POS, a fost ca era plin. Super plin. Am ales sa mergem seara, pentru ca se fac si observatii prin telescop de pe terasa si se pare ca acest lucru atrage foarte multi oameni :))

Observatorul in sine are 3 camere gen expozitie, la primul etaj, un spatiu mic dar modern, foarte aratos si atragator, cu o gramada de informatii utile. Nu e pentru copii mici, ca nu inteleg nimic, dar pentru unii mai mari chiar este interesant. Alexia e pasionata de subiect asa ca am constatat ca ea stia cam despre tot ce era vorba pe pereti si noi cam despre 50%.

Si, dupa ora 19, poti sa te sui pe terasa sa vezi astrele prin telescop. Cand am fost noi se putea vedea Luna si mi s-a parut fascinant in ce detaliu de vedeau craterele si muntii, si la al doilea putei sa vezi Venus.

Ne-a placut maxim si abia asteptam sa mai mergem!

Si aici platesti o taxa de 15 lei ca sa poti face poze si primsti chiar si un sticker cu un aparat foto ca sa se stie ca ai platit taxa.

Muzeul de geologie

Daca va plac pietrele, muzeul acesta este pentru voi :)).

Serios vorbind, am sentimente amestecate vis a vis de acest muzeu. Desi initial copii cu privit cu entuziasm vizita la acest muzeu, pana la urma vroiau sa termine cat mai repede cu el :)).

Eu personal am apreciat cel mai mult cladirea. Este absolut superba, desi clar necesita o renovare! Tot eu, ca adult, am privit fascinata toate felurile de roci si minerale. Copiii insa, nu au avut chiar atat rabdare. Una peste alta, este un muzeu care ar trebui aduc la realitatea noastra, Se vede peste tot ca exponatele sunt vechi, pana si pozele sunt decolarate de soare in timp. Este foarte multa informatie statica care este dedicata pasionatilor si cunoscatorilor. Nu contest valoarea stiintifica a muzeului, dar nu este ceva care sa atraga copiii. Lipseste elementul interactiv.

Parterul este dedicat rocilor si mineralelor, iar etajul evolutiei planetei, plus cativa dinozauri.  Pentru Alexia, care cunoaste mai mult, unele informatii spordice au prezentat interes, pentru Andrei, doar dinozaurii au prezentat interes. Si aceia doar ca aspect, nu ca informatii.

Concluzia: il recomand unor copii mai mari si mai studiosi :))

Muzeul Varstelor - Casa Filipescu Cesianu

Surpriza placuta a acestei vizite nu a venit de la muzeul principal, ci de la o anexa a acestuia. Muzeul este gazduit de Casa Filipescu Cesianu, pe care nu aveti cum sa o ratati cand intrati pe Calea Victoriei, dinspre Guvern, pe partea stanga.

Are o curte mare cu multe sculpturi, pe care puteti sa o vizitati fara taxa, si in spatele curtii este o anexa unde se vand si biletele. Anexa respectiva gazduieste o expoztiei despre Manastirea Vacarescu. Mai exact cea mai mare parte din frescele care au fost salvate din manastire.

Pentru cei care nu stiu, manastirea a fost cea mai mare din sud-estul Europei si cea mai mare biserica sin Romania. Avea aproximativ 2000 mp de fresce, din care doar putin peste 100 mp au fost salvate. Din pacate, a fost demolata in 1984, pentru a acomoda un proiect grandoman care nu s-a finalizat niciodata.

Auzisem de manastirea si inchisoarea Vacaresti, dar nu ii stiam istoria si expozitia aceasta mi s-a parut super interesanta.

Dar sa revenim la corpul principal al muzeului. CLadirea pare mai mare de afara, inauntru este un mic muzeu care te poarta prin timpurile orasului. Mi se pare destul de asemanator cu Palatul Sutu. Destul de multa informatie scrisa, mai ales la parter. Pentru copii nu a fost ceva fascinant, nu au avut rabdare. Le-a camptat interesul doar apartul de la etaj unde iti faceai poze si iti arata cum o sa fii peste 30 de ani. Chiar i-a speriat asi putea spune :))

Una peste alta nu este un muzeu care sa ii atraga in mod deosebit pe copii. Alexia a mai citit una-alta, dar Andrei nu a avut rabdare.

Ca adulti, puteti sa il vizitati odata sa va faceti o impresie. Si mai ales sa vizitati expozitia despre Manastirea Vacaresti.

Muzeul de arta populara Nicolae Minovici

Sigur ati remarcat cu totii, macar odata, vila impunatoare de langa Fantana Miorita. Un conac impozant, frumos renovat. Acesta este Muzeul de arta populara Nicolae Minovici.

Conacul a fost construit de Nicolae Minovici cu scopul de a gazdui colectia sa de arta populara. Nu a locuit niciodata acolo, doar au avut loc cateva evenimente de familie.

Puteti sa intrati sa va faceti o idee, ce e drept conacul este mai impresionant in exterioar decat in interior. Dar aveti ocazia sa vedeti si colectia populara.

Si nu trebuie sa ratati o plimbare prin curtea absolut superba. Este un adevarat domeniu, nu o "curte".

Mai mult decat colectia in sine, noua ne-a placut povestea lui Minovici si a familiei sale, plus o gramada de detalii ale vremii.

Muzeul de arta veche apuseana Dumitru Minovici

Daca conacul anterior l-ati vazut macar o data, in trecere, cu totii, probabil majoritatea nu ait auzit de conacul lui Dumitru Minovici, nepotul lui Nicolae Minovici. Este casa de langa, vis a vis de gara Baneasa, o cladire absolut impresionata, atat la exterior, cat si la interior.

Muzeul de arta veche apuseana a fost casa lui Dumitru si Ligia Minovici, unde acestia au si trai, pe langa faptul ca a fost muzeul de la inceput. Si aceasta a fost construita in jurul colectiei de arta a proprietarului. Muzeul este mic, acum se vizita doar parterul, dar vizita a fost o adevarata placere. Casa este superba, colectia de obiecte din interior este superba, iar ghidul extaordinar. Am fost singurii vizitatori intr-o zi de duminica si mi-a placut la nebunie. Am aflat o gramada de lucruri interesante. Sigur aici o sa mai revenim.

Oraselul Cunoasterii

Oraselul Cunoasterii nu este chiar un muzeu...este de fapt opusul :). Este un muzeu in care TREBUIE sa pui mana pe orice. Este o casa a experimentelor si a cunoasterii, unde puteti sa invatati o multime de lucruri. Noi il tot vizitam de ani de zile in mod repetat, in primul rand pentru ca este foarte aparoape de casa. Dar si pentru ca ne place la nebunie.

Si desi copiii au fost acolo de multe ori, am fost surprinsa sa constat ca si acum ,mari fiind, au vrut sa mai mearga si sa mai descopere.

Recomand oricui acest loc, mai ales ca acum, cu pandemia, este destul de putina lume.

Muzeul National de Arta

Prima data in Muzeul National de Arta pentru mine a fost in 2021 :). Si nu e ceva de lauda, din contra. Nu suntem mari consumatori de arta, pentru ca nu suntem cunoscatori, dar adevarul este ca ar fi trebuit sa mergem mai de mult. Chiar si pentru noi care nu suntem fani, vizita a meritat din plin macar pentru cladire. Palatul Regal este absolut impresionant. Nu imi vine sa cred ca nu am intrat niciodata in el pana acum. Este o cladire absolut impresionanta.Mi-a placut si vreau sa ma intorc. Mai ales ca muzeul are doua parti separate, colectiile romanesti si colectiile europene. Alexia a ales arat europeana prima data, deci o sa revenim.

Si daca ajungeti la Muzeul National de Arta, trebuie neapart sa vizitati si Sala Tronului. Muzeul Nationa are 2 corpuri separate (stanga-dreapta) unul pentru arta europeana si unul pentru arta romaneasca, iar la mijloc este Sala Tronului, pentru care aveti nevoie de bilet de intrare separat.

Chiar daca nu sunteti mari iubitori de arta, merita macar sa vizitati aceasta parte a muzeului, care este absolut impresionanta!

Muzeul National de Istorie

O alta premiera in 2021. Nici la asta nu ajunsesem pana acum, si a fost chiar o surpriza placuta. Sunt 2 parti permanente ale muzeului: Tezaurul si replica Columnei lui Traian. Macar o data in viata merita sa vezi Tezaurul tarii. Pacat ca mare parte din el nu am mai fost recuperat, dar asta este alta discutie. Ceea ce avem, merita vazut. In plus, MNIR adaposteste o copie a Columnei lui Traina, bucata cu bucuta. In plus, mai sunt expozitiile temporare. Noi am avut noroc sa nimerim o expozitie de jucarii de pe vremea noastra. A fost o calatorie super amuzanta pe panta amintirilor.

Muzeul Militar National

O vizita la Muzeul Militar este o plimbare prin istoria Romaniei. Partea de exterior si cateva anexe sunt clar cu tematica militara, tot felul de vehicole de razboi, arme etc. Dar cladirea principala povestete prin exponate super interesante istoria noastra. Este un muzeu care mie imi place tare mult si desi l-am vazut de vreo 3 ori, inca nu m-am plicitist de el.

Chiar si copiii au fost impresionati de muzeu, pentru ca intr-adevar pentru copii este o modalitate interesanta de a intelege istoria tarii, macar asa pe scurt. Nu este un loc in care sa se plictiseasca :).

Tiriac Collection

Wow, wow, wow!!! Auzisem de Tiriac Collection dar imi imaginam ca este o sala cu cateva masini expuse. Pana am ajuns acolo si am ramas cu gura cascata! La propriu. Sunt sute de maisini, toate fabuloase. Nu asi mai fi plecat de acolo. Serios! Colectia de masini este absolut fantastica si trebuie neaparat vazuta!

Art Safari

Arta moderna nu este tocmai usor de digerat pentru noi, asa ca noul muzeu in trend, Art Safari, a tot fost amanat, pana a prezentat ceva ce ne-a atras atentia. Art Safari este un muzeul particular amenajat in Palatul Dacia de pe Lipscani, care isi roteste expozitiile la fiecare cateva luni si de fiecare data prezinta alteva.

Gusturile nu se discutat, dar pot spune ca din editia viztata de noi jumatate nu mi-a placut/nu am inteles nimic, dar am fost de sarbatori si cladirea este frumos decorata, am prins o expozitie de genti care ne-a fascinat, am vazut cea mai veche ie din Romania si un etaj intreg dedicat Corului Madrigal care chiar a meritat efortul (pentru ca biletele nu sunt tocmai ieftine).

Una peste alta nu imi pare rau ca am mers, dar nici nu o sa fiu un client fidel al fiecarei expozitii.