Roma

Am dat intamplator peste un citat despre Roma -"A fool is one who admires other cities without visiting Rome" (Petrarca). Este atat de bine spus! Nu poti sa spui ca ai vazut lumea daca nu ai fost la Roma. Este un oras superb care are atat de multe de oferit, pe care poti sa il vizitezi de oricat de multe ori si tot sa gasesti ceva nou sau sa vrei sa revezi locuri pe care le-am mai vazut de multe ori inainte. Poti sa stai 2-3 zile sa iti faci o idee sau poti sa stai saptamani si tot sa nu termini de vazut tot. Si cu cat stai mai mult cu atat poti sa mananci mai multa "gelato"! :).

M-am tot gandit si razgandit in ce ordine sa pun obiectivele vazute, dar cum nu am ajuns la nicio concluzie, le-am pus in ordinea in care le-am vizitat in citybreak-ul din octombrie 2021.

Muzeul Vaticanului

Am pus lucrurile serioase la inceput :) Nici n-am coborat bine din avion si am ajuns la muzeu. Indiferent ca va plac, sa nu, muzeele, parerea mea este ca o data in viata trebuie sa intrati in Muzeul Vaticanului daca ajungeti la Roma. Macar pentru Capela Sixtina, desi pe mine m-au impresionat mai mult alte parti ale muzeului (sala cu harti, curtea interioara cu statui grecesti etc).. Tineti cont ca oricand veti merge acesta este unul din principalele obiective vizitate in Roma, este vesnic coada la intrare daca nu aveti bilete, asa ca rezervati-va din timp bilete online, pentru o anumita zi si ora. Evitati pierdere de vreme si nervi inutili. Si tineti cont ca este deschis pana pe la ora 22.00.

De data asta am fost cu copiii si am avut emotii, pentru ca de obicei dupa 2-3 sali incep sa intrebe cand iesim. Am gasit insa la intrare o harta cu Family Tour, practic un fel de trasure hunt, copiii trebuiau sa gaseasca in fiecare sala anumite exponate sau detalii ale salii. Chiar a functionat, nu s-au plans deloc si au cautat tot ce era pe harta si au si asculatat ce spunea audio ghiodul.

Eu mai fusesem in muzeu, dar de data asta parca l-am vazut cu alti ochi si mi-a placut mult mai mult. Sincer, indiferent de gusturile fiecaruia, este impresionant. Merita din plin vizita.

Basilica di San Pietro in Vincoli

Poate nu o sa o gasiti ca si capat de lista al atractiilor din Roma, dar nu trebuie sa ratati aceasta biserica. Este una dintre cele mai frumoase pe care le-am vazut vreodata. Este situata in apropiere de Forum si Colosseum, pe o strada mai in spate, iar din exterior cladirea nu va spune nimic. Puteti sa treceti pe langa ea fara sa aruncati macar o privire. In interior insa este fabuloasa. iar piesa de rezistenta este statuia lui Moise, de Michelangelo, un amsablu statuar de 11 m inaltime si 7 m latine. Plus biserica in sine care este in marmura alba, cu tavane pictate cu culori paste, fiinf foarte luminoasa si primitoare. Plus urma cu lanturile cu care se presupune ca a fost legat Sfantul Pentru. Sincer, in afara de San Pietro, mi se pare cea mai frumoasa biserica din Roma, si nu numai.

Forurile

Forul Imperial l-am vizitat doar pe exterior (adica din bulevard, pentru ca este un muzeu in aer liber, nu cred ca are ceva si in interior_. Evident poti lua bilet sa intrii in interiorul Forului ca sa te plimbi printre ruine, numai ca nu am avut atata timp la dispozitie. Plus ca Forul Imperial este perfect situat de-a lungul bulevardului si vezi tot ce este de vazut de pe strada. Acum depinde cat timp ai si cat de pasionat esti de ruinele romane, dar tine cont si ca trebuie sa iti dozezi efortul si banii dati pe intrari.

La capatul Forului puteti admira Columna lui Traian. Pentru noi are o insemnatate mai mare decat pentru turisti din alte tari, asa ca nu o ratati. Pana si Andrei tinea minte ca e pe coperta manualului de istorie si era obiectivul lui principal de vazut in Roma.

Si este interesant sa il admirati si noaptea, este foarte frumos luminat si este chiar si o proiectie care reproduce forumul asa cum era in vremea lui de glorie.

Forul Roman este de vazut in interior, adica sa intrati in incinta. Puteti sa aruncati o privire de pe bulevar sau si mai bine de pe dealul Capitoliului, dar nu este acelasi lucru. In primul rand Forul Roman are o suprafata imensa, nu se vede tot din strada. Acestea fiind spuse, tineti cont ca are o suprafata imensa...ma repet. O sa va rupeti picioarele daca vreti sa il faceti tot si o sa va trebuiasca mult timp. Si pantofi comozi, nu va recomand slapi sau sandale prin Roma :).

Noi am cumparat online un bilet comun Colosseum + Forul Roman care cuprindea si Gradinile Farnese si Dealul Palatin. Pentru Colosseum inclusiv ora de intrare era fixa, pentru Forum intrarea era permisa oricand in ziua respectiva.

Noi am acoperit la pas cam jumatate din Forum, am trecut pe ruta dreapta prin Gradinile Farnese si cam jumatate din ce era pe Dealul Palatin, ne-am dus direct in capat de unde se vedea Circum Maximus de sus. Si inapoi pe ruta cea mai scurta. Si cu toate astea am iesit de acolo rupti de picioare.

Dealul Capitoliului

Dealul Capitoliului este in primul rand un obiectiv ce interes pentru pasionatii de muzee, aici fiind amplasate cele 2 muzee Capitoline. Noi le-am sarit, dar oricum am urcat pe deal ca sa admiram ahitectura Campidoglio, statuia Lupoaicei si mai ales panorama asupra Forumului care se vede din spatele Campidoglio. Imi tot doresc sa ajung aici odata noaptea, cred ca este luminat superb si mai putina lume. Inca nu am ajuns, asa ca trebuie sa mai vin inca o data la Roma.

Si desi nu e pe Dealul Capitoliului ci mai degraba lipit de el, daca sunteti in zona evident nu aveti cum sa ratati Altare de la Patria. Cladirea imensa din Piazza Venezia cu statuia lui Vittorio Emanuele II. Intrarea este libera, numai ca atunci cand am fost noi era o coada imensa pentru ca se scanau certificatele Covid si totul mergea mai greu. Dar chair daca nu intrati, este imposibil sa nu treceti de mai multe ori pe langa ea in drumurile voastre prin Roma.

Colosseum

Una din piesele de rezistenta ale Romei pe care la fel, nu aveti cum sa o ratati. Exteriorul clar nu il rateaza nimeni, dar dupa parerea mea, o data macar merita sa si intrati desi biletele sunt destul de scumpe. Este impresionant in interior, parca nu iti vine sa crezi ce au reusit sa contruiasca cu atata timp in urma. Este maret, impresionant, cand intrii jos in arena te simti atat de mic. Si acesta a fost un obiectiv de baza pentru copii. Si-au dorit sa il vada de cand le-am spus ca mergem la Roma. Si aici urci si cobori de iti vine rau :).

Basilica di San Clemente

Pe o strada din apropierea Colosseum se afla Basilica di Dan Clemente. Desi am mai fost de multe ori la Roma, aceasta a fost prima data cand am vizitat biserica. Este altceva. Este o biserica crestina construita deasupra unei alte biserici, construita si ea la randul ei desurpa unei case. Practic sunt 3 constructii una peste alta si pe masura ce cobori care un nivel gasesti cu totul altceva. Foarte interesanta vizita si pamant, merita o oprire, dar si aici tineti cont ca intrarea se face la anumite ore, si cu un numar limitat de persoane, asa ca e bine sa faceti o rezervare online in avans. In interior nu este permisa fotografierea, deci nu am deact cateva poze cu fatada, dar credeti-ma pe cuvant ca merita o vizita.

In inima orasului

Zona cuprinsa intre Tibru, Piazza Venezia, Quirinale, Villa Borguese si Piazza di Popola este inima orasului, esenta Romei. Atat de multe minuni adunate toate intr-o zona atat de mica. Cele mai frumoase locuri din Roma sunt aici. Fiecare straduta are ceva aparte, fiecare piateta este minunata, fiecare fantana si fiecare cladire are ceva de admirat. Pentru mine asta este Roma, mai mult decat mostenirea antica.

Ne-am inceput parcursul prin centrul Romei din Campo di Fiori. Aceasta este o piata dreptunghoulara destul de mare, superba in mod normal, marginita de cladiri frumoase si multe restaurante si baruri. Noi insa am avut ghinion sa nimerim fix dupa ce se strangea piata volanta si totul era un dezastru. Credeti-ma pe cuvant ca are si zile mai bune.

Urmatoarea oprire - Piazza Navona. Ci totul alteva aici. Asta este locul mei favorit din Roma. Iubesc piata asta, mi se pare cea mai frumosa. Este larga, cu fantani, cu terase, cu o biserica frumasa, multa lume, artisti peste tot. Si statuila celor 4 fluvii din mijloc este absolut fantastica. Cat n-a eu rabdare sa stau pe loc, aici asi sta ore intregi. Cand ma gandesc la Roma, Novana este prima care imi vine in minte. Nu uitati sa intrati sa aruncati o privire si in biserica din piata - Sant'Agnese in Agone.

Urmeaza Piazza della Rotonda si Pantheonul. De data asta nu sam reusit sa intram in Pantheon pentru ca nu am stiut ca ne trebuie rezervare online si fara programare coada era foarte mare, desi am incercat in 2 zile diferite. Invatare de minte pentru data viitoare. Este interesant de vazut in interior, l-am vizitat datile anterioare cand nu era nici cu taxa, nici cu programare.

Fonatana di Trevi - nici nu mai are rost sa comentam. Toata lumea a auzit de ea. Pentru mine al doilea loc pe lista de preferinte in Roma, dupa Navona. Trebuie sa arunci un banut in fantana ca sa te mai intorci la Roma. Fantana este fantastica, nu ai ce defect sa ii gasesti, numai ca intotdeauna este extrem de aglomerat, agasant de aglomerat. Tin inca minte cum era acum vreo 20 de ani cand am fost prima data la Roma. Nu cred ca o sa o mai vad niciodata asa. Nici nu stiu daca mai am poze de atunci.

Piazza di Spania si Scalinata di Trinita dei Monti - la fel sigur ati vazute sute de poze cu scarile din Piata Spaniei care urca spre Villa Borghese. Acestea sunt punctul de atractiei al pietei si tin minte inca din primele dati cand am fost la Roma ca erau ghivece cu flori pe scari de sus pana jos si toata lumea stetea pe trepte. De niste ani buni insa nu mai este voie sa stai pe trepte, nu imi dau seama de ce. Acum toata lumea sta pe marginea de la fanatana din piata. Statul pe scarile din Piata Spaniei era un obiectiv in sine :)

Si chiar daca sunt multe trepte, tot va recomand sa urcati pana in varf sa admirati peiasjul de sus.

Basilica Papale di Santa Maria Maggiore

In apropiere de gara Termini se afla una dintre cele mai impresionante biserici din Roma - Santa Maria Maggiore. Este absolut impunatoare atat in interior cat si in exterior, asa ca trebuie sa ajungeti si pana aici macar o data. Este diferita de majoritatea bisericilor catolice si mozaicurile din interior sunt cu totul deosebite.

San Pietro

Nu puteam sa plecam de la Roma fara sa mergem al San Pietro. Numarul 3 pe lista mea de preferinte. Totul este impresioant aici, de la piata imensa din fata basilicii, la interiorul care nu poate fi descris in cuvinte, pana la plimbarea pe acoperis care iti ofera niste imagini superbe ale Romei. Macar o data trebuie sa urcati sus in cupola. Biserica se viziteaza gratis, dar pentru cupola aveti nevoie de bilete. Imaginea bisericii din cupola este superba si la fel a Romei de pe acoperis. O parte se urca cu liftul dar apoi se urca pe jos prin cupola pana pe terasa. Despre basilica dupa cum spuneam nici nu am ce sa zic. Trebuie sa ajungi acolo ca sa iti dai seama unde esti.

"Came to Rome for the sites, stayed for the gelato"

Perfect adevarat, nicaieri nu este inghetata mai buna ca la Roma. Si cu cat mergi mai mult pe jos prin oras, cu atat trebuie sa mananci mai multa inghetata ca sa rezisti :). Cred ca asi putea trai azi zile intregi numai cu ingjhetata. Sunt mii de gelatorii in Roma, cred ca toae sunt bune, am gasit insa una faimoasa, Gelateria della Palma, in apropiere de Pantheon,, cu 150 de arome de inghetata, care ne-a placut tare mult!

In afara Romei - Tivoli!

De mult in doream sa ajung la Tivoli, dar pana acum nu a fost sa fie. Am reusit insa de data asta si nu ne-a parut rau. Transportul in comun pana acolo e un pic mai ciuat. Sincer varianta Google Maps nu ajuta cu numic. Noua ne-a explicat ce sa luam un domn de la centrul de informare turistica din Roma. Pe scurt trebuie sa iei metroul linia B pana la Ponte Mammolo, care e o statie oarecum dubioasa la marginea orasului si chiar acolo este si statia autobuzelor Cotral care merg si spre Tivoli. Vin cam la jumatate de ora si costa 2 euro/sens. La dus biletele sunt usor de luat de la automatul din statia de autobuz. In Tivoli insa nu exista automat, nu se pot cumpara bilete de al sofer si daca intrebi aflii ca se vand bilete la barul de vis a vis de statie din Piazza Garibaldi. Cel mai bine le cumperi de cand ajungi acolo, ca sa nu ai probleme la intoarcere.

In Tivoli primul obiectiv a fost Villa Gregoriana, noroc ca nu era nevoie de programare, iar intrarea costa 3 euro si se accepta doar cash. Obiectivul este foarte interesant, este practic un parc amenajat intr-o vale a unei cascade. Intrii de la nivelul strazii si incepi sa cobori prin parc pana in fundul vaii. Sunt si niste cascade spectaculoase de vazut. Numai ca apoi urci pe cealalta parte a vaii pana la iesire. Si urci, nu gluma. Este interesant ca practic este ca o ravena in mijlocul orasului, pana nu treci de poarta nici nu stii ce e acolo. Merita vazuta, dar atentie ca o sa plecati rupti de picioare de acolo.

Celalalt obiectiv din Tivoli este Villa D'Este. Mult mai cunoscuta datorita parcului cu fantani. Se viziteaza si vila, tot fara programare, dar spectaculos este parcul care are zeci de fantani arteziene. O sa faceti zeci de poze la fantani, nu o sa va puteti opri. Este un loc foarte frumos care merita vizitat.

La final, cateva aspecte organizatorice

Daca aterizati pe Fiumicino, aveti tren direct pana in Termini, se ajunge foarte repede. Daca zburati low-cost si aterizati pe Ciampino, exista un autobuz Ciampino link care va duce tot in Termini destul de repede. Bilete le luati online.

In Roma nu aveti ce face cu masina, este cea mai proasta idee posibila sa inchiriati masina. Mijlocul comun de deplasare sunt propriile picioare :). O sa faceti kilometrii in Roma. Ca idee, in a doua zi am reusit performanta de a merge 23 km pe jos. Nici nu mai stiam cum ma cheama cand am ajuns acasa :). Deci neaparat pantofi comozi, adidasi de preferat, nu sandale, mai ales prin ruinele antice. In rest metroul e super la indemana, la fel si autobuzele. Biletele pentru autobuze se cumpara de la magazinasele marcate cu Tabbachi.

Orice obiectiv aveti pe lista, verificati daca se poate face rezervare online. Pentru obiectivele faimoase este obligatoriu. Si tineti cont ca Roma este asaltata de turisti in orice sezon. Noi am fost ultima data in octombrie si tot plin era. Oricum nu recomand vara pentru ca este prea aglomerat si prea cald.

Cazare gasiti pe toate gusturile si toate buzunarele. Ca zona e ok zona dintre Termini si Forum, nu e dubioasa si gasiti oferte super bune. Noi am avut ultima data inchiriat un apartament chiar in spate la Forumul Imperial, la 15 minute de mers pe jos de la gara. Locatia a fost ideala. De asemenea daca in ultima zi aveti zbor tarziu si trebui sa eliberati camera, si in gara si pe strazile de langa Termini sunt diverse optiuni de lasat bagajul ca sa nu umblati cu el dupa voi.

Ce am ratat.....de data asta

Sunt cateva locuri unde nu am mai ajuns de data aceasta. Le-am vazut cu alte ocazii si vi le recomand, mai ales daca aveti suficient timp. Din pacate nici poze din excursiile de mult nu am mai gasit.

In primul rand Villa Borghese, imensul parc din inima Romei. Va recomand sa urcati din Piazza di Popolo (nici aici nu am ajuns de data asta) sau din Piazza Spania, sa va plimbati prin parc, care este imens, chiar poate sa si vizitati unul din muzeele de aici, iar apoi sa coborati pe superba Via Vittorio Veneto, unul dintre cele mai frumoase bulevarde din Roma.

De asemenea, un obiectiv important sunt Catacombele. Eu pe astea le-am omis intentionat pentru ca nu imi plac catacombele in general, dar daca sunteti interesant sunt un obiectiv de luat in considerare.

Castel Sant'Angelo este un alt obiectiv de interes, la fel si o plimbare in cartierul Trastevere, dincolo de raul Tibru.