Tara Hategului

Sunt atat de multe lucruri de facut si de vazut in Tara Hategului, o zona in partea de sud a Transivaniei, in judetul Hunedoara unde este tara dizonaurilor, patria dacilor, locul cu unele dintre cele mai vechi biseri din tara, fascinantii munti Retezat si multe altele care va asteapta sa le descoperiti. Pe mine m-a cucerit zona si vreau neaparat sa mai revin vara si sa stau macar o saptamana in zona. Si sa sa termine cu pandemia, pentru ca multe locuri de vizitat erau inchise :(. Chiar si asa insa, am umblat prin niste locuri minunate.

Sarmisegetuza - Regia si Ulpia Traiana

Daca este un singur loc pe care aveti timp sa il vizitati in zona, eu zic ca acesta trebuie sa fie: Sarmisegetuza Regia!. Geografic este chiar putin in afara Tarii Hategului, dar tursitic este asimilata cu aceasta zona.

Sunt 6 fortarete dacice in muntii Orastiei: Sarmisegetuza Regia, Costesti Cetatuie, Costesti Blidaru, Piatra Rosie, Capalna si Banita. Sasrmisegetuza Regia este singura amenajata si usor accesibila. Pentru restul trebuie sa fiti pregatiti de cate o drumetie, plus dezamagirea descoperirii unor ruine total neamenajate. Si nu zic in sensul ca ar trebui amenajate excesiv, ci doar ca ar trebui puse in valoare.

In afara de Banita, celelalte fortarete sunt tot in regiunea Sarmisegetuzei, cu acces din drumul respectiv. Revenind la Sarmisegetuza Regia, drumul pana acolo deste perfect asfaltat, este un drum prin munte absolut superb. La capatul drumului este o parcare amenajata si de acolo mai aveti de urcat cam 1-2 km pe jos. Ultima bucata din drum este inchisa circulatiei auto, dar este drum asfaltat usor accesibil.

Locul fortaretei are ceva magic, noi am avut noroc sa nimerim o dimineata cu foarte putina lume si foarte multa liniste. Parca si aerul este altfel acolo, e ceva cu totul deosebit. Este un loc in care cu siguranta imi doresc sa revin. Chiar am fost impresionata, nu ma asteptam. Si de loc in sine, de drumul pana acolo, de nenumaratele cascade care le vedeai pe marginea drumului prin padure. Totul este frumos acolo. Chiar si asfaltul e bun :).

Si daca am fost la Regia, trebuia sa mergem si la  Sarmisegetuza Ulpia Traiana, noua asezare mutata de romani dupa cucerirea dacilor. Ulpia Traiana este intr-o zona mai banala, de depresiune, fix in satul Sarmisegetuza. Locatia nu mai este asa impresionanta si cumva parca nu este pusa in valoarea. Iti trebuie un efort sa nu treci pe langa ea si sa o ratezi. Cu toate ca arheologic vorbind este o comoara. Sunt foarte multe vestigii romane imprastiate pe o suprafata destul de mare, iar amfiteatrul care se pastreaza destul de bine este impresionant. S-ar putea face atat de multe lucruri aici, pacat ca nu este pus in valoare.

Este o mare diferenta intre cele 2. La Regia parca simti ca esti intr-un loc deosebit, poate sunte doar imresionanti de legendele auzite despre locurile respective, dar iti lasa o impresie foare puternica locul. La Ulpia Traiana este doar un muzeul in aer liber care sper sa vada si zile mai bune.

Biserici din Tara Hategului

Sunt foarte multe  biserici in zona, de toate felurile, noi nu suntem chiar pasionati de subiect, iar copiii chiar deloc :), cu toate astea sunte cateva pe care nu trebuie sa le ratati daca ajungeti in zona. Sunt dintre cele mai vechi biserici din tara.

Densus - se pare ca aceasta este cea mai veche biserica ortodoxa din Romania. Constructia evident nu a fost biserica de la inceput, probabil a fost la inceput un templu dedicat unei zeitati. Este o constructie absolut superba, toata din piatra, inclusiv acoperisul. O gasiti usor in satul Densus, dar cel mai probabil o sa o gasiti inchisa. Inteleg ca se poate suna la casa parohiala sa vine cineva sa deschisa biserica, noi nu am facut-o, dar am admirat constructia pe dinafara. Detaliile sculptate in piatra sunt ceva deosebit.

Santamarie Orlea - o alta oprire obligatorie este biserica reformata din Santamarie Orlea. Pe aceasta am gasit-o deschisa si am beneficiat de explicatiile oferite de domnul care se ocupa de biserica. Este tot din piatra si tot una dintre cele mai vechi din tara. Aici s-au pastrat pe interior si o parte dintre picturi.

Strei - si tot in apropiere se afla si cea mai veche biserica cu pictura exterioara, biserica din Strei. Tot o biserica din piatra, aflata in cimitirul unui sat micut. Am gasit-o inchisa, era un numar de telefon pentru informatii, dar nu era o ora potrivita cand am ajuns noi. Esre insa foarte frumoasa si pe exterior.

Prislop - aici am schimbat registrul cu totul :). Am trecut de la liniste si pace la o adevarata industrie turistica: manastirea Prislop. Clar locul are o mare insemnatate religioasa pentru foarte multa lume, noi ne-am dus de curiozitate, am zis ca daca suntem in zona trebuie sa ajungem macar o data si acolo. Am vizitat doar curtea manastirii, la mormantul lui Arsenie Boca era o coada imensa de oameni care nu cred ca auzisera de pandemie. Era evident ca va fi asa tinand cont ca parcarea pe 3 nivele din fara manastirii era plina. Nu zic sa nu va duceti, dar sa fiti pregatiti psihic pentru o "industrie" bisericeasca.

Cetatile cnejilor

Cetatea Malaiesti - constructie a cnejilor din Salasu de Sus, cetatea Malaiesti este o surpriza placuta. Este unul din multe obiective din tara care au fost salvate si renovate cu fonduri europene. Este o cetate mititica, cu un turn de locuit si cateva ziduri fortificate dar este atat de frumos renovata si pusa in valoarea incat este o placere sa o viztezi, chiar daca nu iti trebuie mai mult de jumatate de ora. Imi place sa descopar locuri readuse la viata si ingrijite care te bucura sa le vezi.

Cetatea si biserica Colt - ctitorita de cneazul Candea, Colt nu a avut aceiasi soarta fericita ca Malaiesti. Noi veneam de la Malaiesti si ne asteptam sa gasim ceva asemanator, dar nu a fost sa fie. Prima dezamagire a fost de la intrarea in satul Rau de Mori unde este Curtea Nobiliara a Candestilor. De fapt a fost. Acum sunt doar cateva ziduri abandonate intr-o curte plina de gunoaie si o placa care povesteste despre locul acela care ar putea fi transformat in ceva minunat daca ar exista interes. Am ajuns apoi si spre cetatea, care insa este total in ruina si este pe varful uneui deal unde se poate ajunge doar dupa o ascensiune de vreo 45 de minute in sus prin padure. Inteleg ca se poate urca, ar fi o poteca, dar era de noi. Asa ca am poposit doar cateva minute la biserica Colt aflata la poalele dealului cetatii Colt. Se spune ca cetatea Colt este cea care a inspirat "Castelul din  Carpati" al lui Jules Vernes. Pacat ca nu este nimic pus in valoare aici.

Muzeul satului hategan si cea mai buna mancare din zona

Sunt multe locuri furmoase in Tara Hategului si multi oameni primitori peste tot. Sunt insa 2 locuri unde ne dorim sa ne intoarcem oricand.

Muzeul satului hategan din Pesteana - este o colectie particulara, mai exact o gospodarie tipica a zonei pe care proprietarul a transformat-o in muzeu. Sunt tot felul de exponate pe care sa le admirati, de la un sarcofag roman pana la costume populare, plus o gramda de povesti de asculat. Si mai sunt si rate si gaini si o gradina frumoasa pe marginea unui parau si mai frumos. Chiar si intr-o zi ploioasa cum a fost cea de care am avut parte noi a fost frumos acolo. Cred ca vara este superb. Chiar si copiilor le-a placut acolo.

Si cea mai grozava descoperite din zona, Punctul Gastronomic Luci si Ana din Densus. Adica sa mananci la oameni acasa, mai exact in curte, mancare traditionala, gatita evident ca la mama acasa, din ingrediente locate. A fost absolut superb. Curtea este minunata, gazdele sunt foarte primitoare si va povestesc un milion de lucruri, mancarea nemaipomenita si zmeurata delicioasa :). Abia astept sa ma mai intorc acolo. Ii gasiti si pe Google, si pe FaceBook si cel mai bine ar fi sa sunati sa rezervati pentru ca vara au cerere mare.

Pestera Bolii si Cheile Banitei

In partea de sud a Tarii Hategului, foarte aproape de Petrosani, am gasit 2 obiective de exceptie.

Pestera Bolii este o pestara destul de mare, strabatuta in totalitate de un rau. Este foarte frumos amenajata cu poduri care trec dintr-o parte in alta peste apa. Teoretic pestera are 2 intrari, se poate strabate cursul apei intrand pe o parte si iesind pe alta, dar pentru turisti este amenjat doar cam 2/3 din traseul oesterii. Oricum sunt destule camere de vazut. Este foarte interesanta si foarte usor accesibila, atat ca drum cu masina pana acolo, cat si ca acces in pestera efectiva. Raxa de intrare este de doar 10 ron si pestera este intretinuta de voluntari. Noua ne-a placut foarte mult.

Si la doar cativa km mai departe de pestera gasiti Cheile Banitei. Pentru mine aceasta a fost cea mai frumoasa surpriza a zonei. Cheile Banitei sunt scurte, 250-300 de m, dar sunt absolut spectaculoase si usor accesibile, dar sunt de vizitat doar vara si echipati corespunzator, pentru ca trebuie sa mergeti prin apa :). Nu se pot parcurge altfel decat prin albia raului. Si da, apa este rece chiar si vara. Este mica, dar rece. Pentru copii (nu foarte mici) este o distractie pe cinste. Si pentru adulti, de altfel.

Dar cum spuneam, veniti pregatiti cu pantaloni scurti si cu pantofi de apa. Din aceia folositi si la plaja, nu slapi etc. Nici in piciorele goale nu merge pentru ca sunt pietre pe albia raului.

Iar ca locatie, acolo unde va arata Google Maps in sosea ca ati ajuns, nu este nimic,este o curba. La 100 m dupa curba, cum veniti dinspre Petrosani, este un drum asfaltat la dreapta pe langa o balastiera, ceva. Este si un semn cu Cheile Banitei, destul de putin vizibil. Mai mergeti vreo 50 de m pana la o bariera si lasati masina acolo, a un fel de curte a unui cladiri abandonate. De acolo mai mergeti pe jos pe poteca spre munte cam 100 m, treceti un pod de lemn, o luati la stanga pe un parapet de beton si in capatul lui incep cheile. Deloc puse in valoare,dar absolut superbe.

Statiunea Straja

Straja este statiune de schi, una dintre cele mai importante din tara si pentru asta este cunoscuta. Noi am fost in mijlocul verii sa luam copilul din tabara :). Ca urmare asta este review-ul de vara, deloc impersionant de altfel. Pe scurt, vara nu prea ai ce cauta acolo. Am gasit o statiune 99% inchisa, nu am reusit sa gasim niciun loc in care sa mancam, ne-am multumit cu niste biscuiti de la un magazinas. Statiunea fiind inchis totul ne-a lasat o impresie jalnica, dar locul si sine, peisajul este fatastic. Poti sa urci cu masina pana sus pe un drum numai de sepentina, sau poti sa iei gondola din Lupeni. Intr-adevar peisajele din gondola merita banii dati pe cursa.

In afara de asta mai exista o mica manastire un Straja, la care se intra print-un fel de tunel care are pictati 365 de sfinti. Unul pentru fiecare zi din an. Daca tot am ajuns in Straja, am zis sa vedem si asta, mai mult de curiozitate sa vedem ce sfinti sunt.

Ce nu am apucat sa vedem de data asta

Nu am avut destul timp pentru tot ce am fi vrut sa vedem, plus ca era inca rece si am exclus cu totul muntele, iar multe obiective le-am gasit inchise din cauza pandemiei.

Pe urmele dinozaurilor - sa nu uitam ca Tara Hategului este si tara dinozaurilor. Sunt multe expozitii si activitati dedicate dinozaurilor, care insa erau inchise datorita pandemiei. Am gasit doar o macheta de dinozaur intr-o comuna. Ne-am bucurat si de aceea, in lipsa de altceva :).

Muntii Retezat - nu suntem noi prea sportivi, dar cateva trasee mai accesibile asi vrea sa ajungem sa facem vreodata in Retezat. Acum nu era momentul, pentru ca inca era zapada pe munte, si nici nu am avut si asta in plan. Am facut insa o cercare de a ajunge la Cascada Lolaia, la marginea parcului national. Nu a fost un succes insa. Drumul este asfaltat pana dupa Nucsoara cred, apoi urmeaza un drum forestier practicabil de vreo 5 km pana la Cabana Lolaia. Dupa cabana lasati masina si trebuie sa continuati pe jos. Conform google mai sunt cam 20 de min de mers pe jos pana la cascada pe drumul forestier care este foarte mare. Noi am facut insa greseala sa nu salvam harta offline si ne-am trezit ca nu avem semnal, nu stim pe unde sa o luma, statea sa plua si era frig si nu era tipenie de om. Am mers ceva si ne-am intors ca eu nu "auzeam" decat ursi peste tot. Probabil eram destul de apropae de cascada, dar nu a fost sa fie. Data viitoare.

Rezervatia de zimbrii - este una dintre principalele atractii ale Hategului, noi insa am ocolit-o de data aceasta, in primul rand pentru ca am mai tot fost la alte rezervatii de zimbrii in ultima perioada si am preferat sa vedem lucruri noi. Plus ca drumul din sosea pana acolo e tot un drum forestier. Dar daca nu ati vazut niciodata zimbrii, merita o vizita.