Budapesta: O surpriza neasteptata - de fiecare data :))))

La Budapesta tocmai am fost in martie 2019. Mai fusesem in urma cu mai multi ani, doar in trecere si mai fusesem cu prietenii acum vreo cativa ani, fara copii. Inca de atunci am descoperit un oras superb, primitor, viu si am vrut sa revenim. De data asta ne-a placut si mai mult si deja planuim sa ne intoarcem la anu, pentru ca nu am avut timp sa facem nici jumatate din ce imi pusesem pe lista.

Drumul pana acolo cu masina nu este chiar ingrozitor. Si la dus si la intors am facut 11 ore, din care 9 ore si jumatate de condus si 1 ora si jumatate petrecuta in 2 opriri la OMV-uri (pe Dealul Negru si la Arad). Practic sunt 2 zone fara autostrada: de la Pitesti la Sibiu si de la Deva pana spre Lugoj. Odata ajunsi in Budapesta am bagat masina intr-un gataj subteran si acolo a ramas pana la plecare. Se poate parca si pe strada, dar trebuie sa stii regulile. Din punctul meu de vedere garajul este cea mai buna solutie. Gasesti adrese pe net ca sa iti faci planul de acasa in functie de locul unei ai cazarea.

Budapesta nu este un oras enorm, cel putin partea care prezinta interes ca turist. Poti sa o parcurgi la pas cu putina bunavointa si o pereche de adidasi :)). Sunt 2 parti, Buda cu castelul si restul monumentelor de pe deal si Pesta, partea mai joasa.

Partea centrala a Pestei

Daca mergi cu masina, probabil ajungi dupa amiaza si atunci pentru seara o plimbare recomandata este pe faimoasa strada pietonala Vaci Utca, de la Piata Mare pana la Podul cu Lanturi si inapoi pe malul Dunarii. Seara malul Dunarii este absolut superb, cu podurile si cladirile luminate.

Daca ti-ai facut incalzirea cu plimbarea anterioara, ziua urmatoare esti gata pentru ceva mai mult. Noi am stat aproape de Kalvin Ter si de acolo am plecat pe marile bulevarde: Muzeum Krt. si Karoly Krt. pana in Erzsebet Ter. Acolo este un parc dragut in care va puteti odihni si este si o roata panoramica. Nu am avut timp sa ne urcam in ea, dar am promis ca o vom face data viitoare.

Mergand mai departe ajungi la Catedrala Sf Stefan, care merita o oprire pentru o vizita scurta. Nu suntem fascinati de biserici, dar sunt cateva care merita vazute si pe interior. Si aceasta este una dintre ele. Este absolut impresionanta.

Urmeaza apoi Parcul Szabadsag Ter care arata absolut fantastic. Poate am avut si noi noroc, am prins o vreme superba pentru luna martie, cald si soare. Ce ne-a placut cel mai mult acolo: fantana care se oprea cand te aporpiai si puteai sa intrii in ea si statuia lui Ronald Regan, pe care nu o vazusem pana atunci.

Si daca mergi un pic mai departe, ajungi la Parlament, poate cea mai impresionanta cladire din Budapesta. Interiorul l-am vizitat data trecuta, dar nu pot spune ca am fost impresionati. Vezi cateva sali, dar este destul de scump si sincer sunt lucruri mai frumoase de vazut in oras.

Concluzia: ce am zis si mai devreme - o pereche buna de incaltaminte si chef de mers pe jos! Tinel, daca citesti asta sa stii ca si eu te iubesc :)))))

Sa trecem Dunarea spre Buda

De partea cealalta a Dunarii este Buda, cu totul alt oras, cu farmecul lui aparte. Cele mai impresionante monumente sunt Castelul Buda, Bastionul Pescarilor si Catedrala Sf Mathias. Treci Podul cu Lanturi si de acolo ai mai multe optiuni pentru a urca pe deal: cu funicularul care te duce pana la castel, cu autobuzul care te duce pana la Bastionul Pescarilor, sau evident pe jos. De data asta am urcat cu autobuzul si am facut doar o plimbare scurta pe la aceste obiective pentru ca eram deja la sfarsitul unei zile luni si eram cu totii cam terminati. Dar nu se poate sa ajungi la Budapeste si sa nu vezi panorama fantastica asupra Dunarii de pe terasa castelului Buda. Toate se pot vizita si in plus toata zona de stradute are un farmec aparte. Data viitoare o sa stam mai mult aici.

Croaziera pe Dunare

Daca stati numai cateva ore in Budapesta si trebuie sa alegeti ce sa faceti, asta este prima mea recomandare. Croaziera pe Dunare. Sigur, eu va recomand sa o faceti seara, cand cladirile sunt minunat luminate, dar daca nu aveti timp, este foarte frumos si ziua.

Oferte sunt numeroase, le gasiti si pe net si acolo direct. Noi am ales sa ne facem rezervarea din timp pe net, ca sa fim siguri de ziua si ora plimarii. Si am ales Legenda Boat Turs pentru ca aveau un site prietenos, erau ok ca pret si mai ales pentru ca docul de la care pleaca este foarte central, in dreptul la Vaci Utca. Sunt si companii care au barcile ancorate ceva mai departe si trebuie sa luati si asta in calcul. Noi am ales croaziera clasica, de o ora, exista insa si tot felul de alte oferte care inclus cina sau spectacol, dar sincer nu le recomand pentru ca sunt doar atractii pentru turisti, cu mancare cel mult banala si cu un raport calitate-pret total nefavorabil.

Dar plimbarea in sine este superba. Si aufioghidul este inclusiv in romana. De data asta am avut noroc si am prins si locuri in primul rand.

Parcuri si gradini

Gradina zoologica & City Park

In capatul bulevardului Andrassy, chiar in spate la Heroes Square, se afla un parc imens, City Park care are pe o latura si gradina zoologica. Desi am vazut toate gradinile zoologice posibile si imposibile, s-a votat ca trebuie sa o vedem si pe aceasta. Si s-a dovedit a fi o alegere foarte buna. Planul nostru era sa mergem de dimineata la Zoo, apoi sa mergem si in City Park si pe la 3 sa ne intoarcem la apartament. Pana la urma la 4 fara un sfert abia am reusit sa iesim in fuga din gradina zoologica.

Zoo Budapesta este absolut superba. O recomand chiar si celor care ajung aici fara copii. Este foarte mare, este ca un parc cu cladiri vechi si noi, foarte curata, si este o placere sa te plimbi prin ea. Pe copii i-au incantat animalele, au foarte multe, bine ingrijite, cu un sentiment de semi-liberate, nu vezi dar custi de metal cu animale triste. Sunt locuri de joaca, cafenele si terase cu mancare, o zona speciala pentru copii si multe altele.

Ne-am parut rau ca nu am apucat sa vedem si parcul, ca era langa, dar data viitoare ne vom rezerva pentru zoo si parc o zi intreaga.

Insula Margareta

Insula Margareta este, de fapt, un parc imens in mijlocul Dunarii. Accesul cu masini este interzis, dar exista un autobuz care strabate insula. Este o zona verde foarte frumoasa, cu pajisiti pentru picnic, flori, alei umbrite de copaci imensi, cafenele, terase, piste de alergat, terenuri de sport etc. Este pur si simplu un loc in care sa iti petreci o jumatate de zi in natura. Exista si o mini gradina zoologica pentru copii, adica cateva tarcuri cu animale domestice si o mica gradina japoneza si bineinteles locuri de joaca.

Ce este foarte placut de facut este sa inchiriezi bicilete sau o bicileta pentru 6 in cazul nostru, si sa faci o plimbare sportiva. Se pot inchiria si tot felul de masinute electrice. Data viitoare mi-ar placea sa ma duc in Hala Centrala si sa cumparam produse locale cu care sa facem un picnic pe Insula Margareta.

Ce am mai facut in plus data trecuta si nu am mai avut timp acum

V-am spus ca de data asta 2 zile si jumatate nu au fost suficiente. Uitandu-ma la pozele din 2014 mi-am adus aminte ce am mai vazut in plus atunci.

Am urcat atunci pe Dealul Gellert. Am vazut biserica Sf Gellert, sapata in stanca si am urcat sus la Citadela. Citadela in sine nu este ceva fabulos de vizitat, dar peisajul este. Probabil cea mai buna vedere asupra Dunarii si a orasului.

De asemenea, am urcat sus in turn in Catedrala Sf Stefan si am vizitat si Hala Centrala.

Mancare, bautura si Party Street

La Budapesta sigur nu mori de foame! Am fost sincer socata de abundenta de oferte culinare pe care o intalnesti la tot pasul. Nu cred ca poti sa mergi 50m in orice directie fara sa treci de un bar, o cafenea, un restaurant, un stand care vinde mancare, ceva cu mancare si bautura. Este de-a dreptul bulversant.

Si am beneficiat si noi din plin de ele :) Ce mi s-a parut amuzant? O gogoserie cu gogosi patrare in fata la Catedrala Sf Stefan.

Si o descoperire absolut intamplatoare, surpriza excursiei, Gozsdu Udvar, un pasaj intre 2 strazi (Kiraky Ut. si Dob Ut.) plin de cluburi, baruri, restaurante, terase si orice altceva pentru distractie. Seara este un loc de vazut. Si de mancat. Se de baut.

Transport prin Budapesta

Oricat de mult poti sa mergi pe jos, la un moment dat tot o sa cedezi! :)))

Dupa cum am spus, nu reocmand masina. Nu sunt distante asa mari si mai rau te chinui cu parcarea.

Una din optiunile foarte bune, cel putin prima data, este autobuzul turistic. Sunt vreo 3 companii mari, toate au site-uri, toate au tot felul de oferte. Studiaza care iti convine mai mult, in functie de cat timp ai la dispozitie si unde vrei sa ajungi. Daca alegi optiunea asta, iti recomand ca intai sa faci un tur complet, mai ales daca prinzi locuri in fata. Orice oras se vede altfel de la inaltimea autobuzului turistic.

Metroul este si el o optiune. Noi am folosit intai M1, linia lor veche, ca sa mergem la Zoo. A fost o distractie in sine. Se vede ca este o linie istorica, aproape de suprfata, cu statii mici si de moda veche, cu un metrou cu vagonase mici galbene, care seamana mai mult cu un tren de mina :)). Celelalte linii evident sunt moderne. La metrou nu sunt turnicheti ca la noi, exista doar niste validatoare unde trebuie sa introduci tichetul, dar poti sa treci pe langa ele. Atentie insa, sunt controlori inclusiv la gurile de iesire, nu va recomand sa faceti blatul.

O alta atractie turistica este tranvaiul nr 2. Este o atractie pentru ca traseul lui este pe malul Dunarii, in Pesta, de la Insula Margareta, pana dupa Hala Centrala. Peisajul spre Buda este chiar frumos si este foarte practic. Noi am mai incercat si autobuzul care urca la Castelul Buda. Si cam toti turisitii se pare ca faceau la fel ca noi.

Ce este de spus, este ca sunt automate de bilete cam in toate statiile. Nu numai la metrou, ci si pe strada, in statiile principale. Evident poti sa platesti cash sau cu cardul, si surpriza, au si meniu in limba romana. Daca aveti de umblat, este mai eficient sa va luati un set de 10 bilete.

Cel mai tare apartament inchiriat de pana acum!

Cazarea nu este o problema in Budapeste. Se gaseste din abundenta dupa toate gusturile si bugetele. Eu va recomand doar sa va alegeti ceva in centru. Merita sa fiti la distanta de mers pe jos de obictivele turistice.

De cand cu copii, noi optam cam intodeauna pentru apartamente. Este mult mai eficient dpdv costuri si logistica. Pana aici nimic neobisnuit. Dar de data asta am gasit cel mai tare apartament posibil. Un apartament Coca-Cola. Proprietarul respectiv are 4 apartamente de inchiriat, fiecare cu tematica. Daca aveti vreodata nevoie de cazare la Budapeste, va recomand cu incredere! Si va las si site-ul aici http://www.ccdesignapartments.hu/ccda/, dar ii gasiti si pe Booking

Acestea fiind spuse, va doresc sa vizitati si voi Budapesta!