Fortificatiile din jurul Brasovului

In jurul Brasovului poti sa vizitezi o multime de biserici evanghelice foritficate, mai mari sau mai mici, mai mult sau mai putin intretinute, fiecare insa are ceva aparte si merita vazut.

Pentru noi cu certitudine asta a fost vara fortificatiilor din Transilvania. Nici nu mai stiu cate am vazut, dar ne-au placut toate si inca mai avem o lista lunga.

Prejmer

Prejmer este foarte aproape de Brasov si este un obiectiv turistic important in zona, asa ca are bilet de intrare si orar de functionare, ghid etc. Si este destul de multa lume si mai ales multi straini. In plus, fata de alte biserici fortificate, cetatea sateasca din jurul bisericii este foarte bine pastrata, foarte mare si se viziteaza. La prejmer am urcat si am coborat pe zeci de scari, am facut turul cetatii prin interiorul zidurilor si ne-a placut tare mult aventura.

Este un loc deosebit si trebuie sa il vizitati daca veniti in zona Brasovului. Si un pont: la intrare este o doamna care vinde niste langosi absolut dementiali! Mai ales cei cu usturoi :))

Drumul pana acolo este foarte bun, in fata este amenajata parcare, exista toaleta publica langa, inclusiv niste mici magazinase de suveniruri in cetate. Toate conditiile ca un turist sa se simta bine!

Harman

In apropiere de Prejmer este si Harman, o biserica fortificata asemenatoare, si ea bine pastrata si pusa in valoare.

La fel ca si la Prejmer si aici este orar zilnic de functionare si se plateste bilet de intrare. Si la intrare primesti si un ghid printat cu tot felul de inforatii despre obiectiv.

Arata un pic diferit fata de Prejmer, mai colorata parca si mai verde. Si aici poti sa faci turul fortificatiei prin ziduri, exista si cateva camere care formeaza un muzeu, si un turn in care era fost capela si unde picturile s-au pastrat extrem de bine. Si bonus, aici poti sa si urci in turnul bisericii. Daca mai poti :)).

Iar in afara cetatii, exista si un muzeul de arta populara, la care insa trebuie sa iti faci programare pentru vizita.

Iar pentru cei care vor sa faca miscare, este maract un drum de facut pe jos intre Harman si Sanpetru.

Later edit :). Pentru mine Harman este un loc de suflte, iubesc acel loc, nu stiu de ce. Imi place toata zona, dar Harman are ceva in plus. Pot sa ma intorc aici de 100 de ori si sa nu ma satur!

La sfarsitul lui 2019 am avut ocazia sa revenim la Harman iarna. Desi nu era zapada, cetatea era gatita de sarbatoare si ne-a placut chiar mai mult decat in vara!

Si vara lui 2020.

Sanpetru

Dupa ce am avut atat succes cu Prejmer si Harman, ne-am hotarat sa vizitam si restul bisericilor fortificate din zona si am plecat spre Sanpetru, doar cativa km mai incolo.

Aici norocul nostru era insa in pauza, pentru ca biserica fortificata este inchisa si nu se poate vizita. Un localnic spunea ca ar fi in renovare, sincer nu parea nici pe departe asa. Pacat, pentru ca din afara parea impresionanta. Poate vreodata va veni si randul ei...

Bod

Pentru ca nu am vazut nimic la Sanpetru, am zis sa mai facem o ultima incercare inainte de pranz, si anume in Bod, 6 km mai incolo. Aici ne-a suras din nou norocul :))

Biserica fortificata din Bod clar nu este un obiectiv turistic atat de cautat, ca urmare gasesti o placuta pe usa cu telefonul persoanei care are cheile si zilele/orele in care poti suna. La fel ca in Haferland. Si cum stateam noi si ne uitam la orar calculand ca nu am ajuns cand terbuie, am avut noroc sa apara domnul cu cheile care venise cu o familie de nemti sa le rata biserica. Si ne-am lipit si noi :)).

Acum biserica este inca in renovare, proces care a inceput de vreo 6 ani si care este cam gata. 2-3 luni maxim si totul va fi terminat. Biserica este foarte frumoasa, s-a daramt si a fost reconstruita in 1806, acum arata impecabil renovada, are si orga si cea mai veche cristelnita din Transilvania, de pe la 1400.

Asta este farmecul bisericilor fortificate mai mici, unde vine in general curatorul bisericii sa iti deschisa si iti povesteste o multime de lucruri.

Feldioara

Feldioara este in prezent o cetate reconstruita in totalitate. Pana acum 2-3 ani nu se vizita, pentru ca era in ruina. Din cetatea initiala nu mai ramasese aproape nimic. Intre timp. a fost reconstruita de la zero aproape. Acum are dum asfaltat pana la ea, chiar si cateva locuri de parcare. Intr-adevar nu este cetatea originala, dar si varianta reconstruita este placut de vizitat. Este organizata ca un mic muzeu, cu multe informatii utile si cu o priveliste superba. Langa cetate se afla si biserica evanghelica fortificata, dar noi am gasit-o inchisa.

Rupea

Daca ati trecut vreodata pe drumul dintre Brasov si Sighisoara este imposibil sa nu fi remarcat cetatea Rupea, sus in varful dealului. O tin minte de acum 20 de ani, cand am inceput sa trec pe acolo in excursiile anuale la Festivalul Medieval de la Sighisoara, iar pe atunci abia zareai o ruina in varful dealului ascunsa printre copaci.

Acum a fost renovata, curatata, aranjata si o vezi de la distanta in toata spelndoarea ei. Am tot trecut pe acolo, dar abia acum, in 2020, am urcat pana acolo. Drumul e asfaltat, sunt parcari sus, totul e foarte usor accesibil. Cetatea e renovata, arata foarte bine, poti sa platesti cu cardul la intrare, ceea ce este o raritate in zona, si merita sa te opresit o data.

un mic regret este ca totul in interior este gol. Nu sunt decat ziduri. Poti sa urci in turnuri si sa intrii in camere dar nu e nimica acolo, doar o placuta cu cateva informatii langa usa. Ar fi fost frumos sa fie amenajata gen muzeu, cu exponate sau poze in fiecara camera. Asa e frumos, dar parca e cam auster. Am fost, am vazut, ne-a placut, dar nu simt nevoia sa ma intorc aici prea curand, din pacate.

Belin

Mult mai putin cunoscuta decat cetatile anterioare, este biserica fortificata din Belin. Este cea mai mare biserica unitariana din Romania, construita pe locul fostei biserici fortificate din localitate.

Noi am dat peste ea absolut intamplator, nu am auzit niciodata de Belin. In drum spre Miclosaoara dinspre Brasov, am trecut prin acest sat, am vazut biserica ca este renovata si poarta deschisa. Si am zis sa ne incercam norocul :).

Si chiar a fost un noroc. Nu numai ca am vizitat biserica, care este foarte frumos renovata si este impresionanta ca si constructie, dar am avut parte de o lectie despre orga. Orga bisericii tocmai era in reparatii si domnul care se ocupa de ea ne-a povestit despre orgi, cum sunt facute, cum functioneaza,am vazut cum arata pe dinauntru si cum arata piesele. Chiar am avut noroc si am aflat o gramada de lucruri.

Din pacate biserica nu este deloc pusa in valoarea, nu este mediatizata turistic, nu se intampla nimic. Pacat!