Thasos - Nu degeaba i se spune Insula de Smarald

Pentru noi Thasos are o atractie inexplicabila. Desi ne place sa umblam tot timpul in locuri noi, in Thasos am tot revenit si, sincer, m-asi intoarce acolo si in anii umratori, desi am fost de 4 ori pana acum. Mai ales ca, desi ne-am straduit, nu am reusit sa bifam chiar tot de pe lista de "must see".

Prima intalnire a fost in 2013. Atunci a fost o alegere pur practica. Copii erau mici, mai ales Andrei, asa ca am zis sa mergem undeva aproape, dar nu in Bulgaria, ca ne saturasem, si asta era cea mai apropiata destinatie. In 2014 a fost Spania, iar in 2015 am zis sa incercam altceva din Grecia si am fost in Halkidiki. Si ca urmare, in 2016 am revenit la Thasos :))). Si la fel in 2017, cand am zis gata, e ultima data. Asa ca in 2018 in vara am fost in Spania si in toamna, cand ne-am apucat sa planificam concediul pentru anul urmator, am concluzionat ca totusi ne este dor de Thasos! Si asa am ajuns acolo si vara aceasta. Cu hotararea luata ca este ultima data. Dar acum, ca tocmai ne-am intors, nu mai sunt asa sigura :)))). De fapt sunt chiar convinsa ca asta nu a fost ultima data. O sa mai facem o pauza, ca lumea este mare si sunt atatea de vazut, dar sigur la un moment dat vom reveni.

Si totusi: de ce Thasos? Primul raspuns este evident: este cel mai la indemana de ajuns cu masina. Daca ai noroc de vami fara coada, poti sa faci 8 ore din Bucuresti pana la Keramoti (de unde se ia ferry). Noi atat am facut anul acesta. Plus inca o ora pentru traversat cu ferry si ajuns la vila. Mai mult decat decent.

Dar asta este de fapt un motiv minor in comparatie cu restul motivelor pentru care ar trebui sa alegi aceasta insula: plaje spectaculoase la poalele muntilor si la marginea padurilor, mirosul de pin combinat cu cel de mare, apa cristalina, peisaje fabuloase, posibilitati infinite de snorkeling, orase pitoresti in varf de munte, plaje superbe accesibile doar cu masini 4*4, terase superbe pe malul marii si mancare fabuloasa.

Pe de alta parte, trebuie sa va asteptati ca peste tot sa fie plin de romani, mai mult sau mai putin civilizati, din pacate. Majoritatea restaurantelor au meniu in romana si multi ospatari vorbesc cate ceva romaneste. Depinde foarte mult si unde stai. Sunt zone unde este un fel de Eforie, si nu o zic ca pe un compliment, dar sunt si zone mai putin "populare" unde poti sa ai parte de un super concediu linistit.

Apropos de locatii, insula este destul de variata de pe o coasta pe alta. Toata partea estica este muntoasa si este cea mai spectaculoasa ca peisaj si plaje. Eu pe asta o recomand. Plajele sunt chiar la poalele muntelui, cu golfuri cu stanci si localitati mai putine si mai mici. In partea de sud sunt Potos si Limenaria, cele mai mari si aglomerate statiuni, alea pe care le comparam cu Eforie. Acum depinde ce isi doreste fiecare de la locatia pentru vacanta, noi nu am sta niciodata acolo, dar pana la urma este o optiune personala. Mai este apoi coasta de vest, care are un peisajj mai putin dramatic, pentru ca este mai departe de munte, dar evident si mai putin spectaculos, cu cateva statiuni mititele.

Plaje, plaje si iar plaje

Thasos este destinatie de vacanta de vara, deci asta este punctul principal de atractie pentru toata lumea: plaja! Mare, soare, umbra, nisip, pietre, stanci, supra-aglomerata, pustie, amenajata, neamenjata Thsos le are pe toate. Este o insula, deci are plaje de jur imprejur, deci de plaje, sa tot ai de unde sa alegi! Pe harta de mai sus sunt doar cele mai importante, ele sunt mult mai multe. Cel mai bine te descurci cu google maps marit la maxim ca sa le gasesti.

In functie de companie si de inclinatia ta spre aventura sau spre lenevire, poti sa stai pe plaja unde esti cazat tot concediul sau poti sa incerci alta plaja in fiecare zi. Distantele nu sunt foarte mari oricum, Turul insulei cu totul are cam 110 km, deci te poti deplasa pe orice plaja destul de usor. Tineti insa cont ca nu toate sunt tocmai accesibile cu o masina normala. Mai ales daca este a voastra si tineti cat de cat la ea :)))

Dar sa o luam pe rand, in sensul acelor de ceasornic.

Golden Beach

Incep de aici pentru ca asta este plaja noastra :)). Am stat mereu la aceiasi vila, care este la 50 de m de mijlocul acestei plaje. Plaja in sine este de-a lungul celui mai mare golf al insulei. Se intinde inte Skala Panagia in nord si Skala Potamia in sud. Desi la mijloc este o zona de plaja ingusta, cu pietre, restul este plaja cu nisip fin, destul de lata, cu apa mica si cristalina. Plaja perfecta pentru familii cu copii care nu stiu sa inoate. Adica noi :)))). Poti sa stai linistit pe plaja, ca sigur nu se ineaca.

Capele plajei, in cele 2 statiuni, sunt aglomerate, chiar foarte aglomerate in sezon. Dar exista o zona aboslut perfecta intre plaja hotelului Alexandra Golden si plaja din dreptul campingului. Doar nisip, apa mica, putina lume pentru ca toti se inghesuie in capetele plajei, si cu zona de sezlonage de inchiriat si cu zona pentru cearceafuri. Pentru noi este plaja perfecta in Thasos. Si cel mai important lucru: peisajul! In spate sunt muntii si privelistea este abolsut fabuloasa. Pentru locul asta am tot revenit pe insula!

Apropos de sezloange, anul asta pretul pentru 2 sezloange si o umbrela varia intre 6-10 euro, nult mai putin ca la Mamaia. Si toti aveau regula ca daca consumi de banii respectivi de la bar, nu mai platesti sezloangele. Bei 2 beri/zi si sezlongul e gratis! Super afacere!

Atentie insa pentru cei care veniti din alta zona, aici nu sunt restaurante pe plaja, Trebuie sa pergeti vreo 10 minute, sau sa va multumiti cu ce ofera barul cu sezloangele, adica o pizza, o salata si vreo 2 feluri de sandvis.

Kinira si Paradise Beach

Urmatoarea localitate pe coasta de est, mergand spre sud este Kinira. Peisajul este tot spectaculos, cu muntele in spate si o insula in fata. Nu am fost pe plaja in sine, dar vederea asupra ei este extraordinara. De sus, nu pare sa aiba nisipul fin din Golden Beach si nici apa atat de mic, dar in rest arata foarte bine.

Imediat dupa Kinira urmeaza faimoasa Paradise Beach. Toata lumea care a fost in Thasos a auzit de aceasta plaja. Sincer, nu mi se pare a fi cea mai spectaculoasa de pe insula. Da, este o plaja frumoasa, cu stanci, in munte, cu un peisaj extraordinar, dar destul de greu acccesibila. Am fost o data, ca auzisem atatea, dar doar o data.

Problema este accesul pana la plaja. Din drumul principal pana la plaja este o distanta cam de 1 km de drum de pamant, abrupt si serpuitor. Poti sa lasi masina sus in sosea si sa faci drumul pe jos, dar la intoarcere urcarea nu va fi amuzanta, sau poti sa incerci sa cobori cu masina. Noi am reusit, mergand incet si pentru ca Dacia este destul de inalta, dar nu cred ca asi mai incerca inca o data. Si in niciun caz sa nu incercati pe ploaie sau dupa ploaie. Decat cu un 4*4 serios. Sunt 2 drumuri care coboara, noi l-am incercat pe al doilea cum vii dinspre Kinira, dar nici primul nu este mai accesibil.

Plaja este cu nisip, cu stanci la capete, cu zona amenajata de sezloange. Intr-un capat exista un fel de bufet, iar in celalat capat un restaurant, despre care pot doar sa spun ca a fost ingrozitor de scump raportat la calitatea oferita. Daca mai ajungem vreodata acolo, sigur incercam bufetul :))

Si inca un dezavantaj. La pranz devine super aglomerata. Noi am ajuns dimineata, cand era nor si nu era mai nimeni. In doua ore insa, a iesit soarele si parca eram la Mamaia pe plaja! Dar este recunoscuta pentru valuri. Daca va place marea cu valuri, aici sunt cam tot timpul.

Agios Ioannis

In primul an in Thasos Agios Ioannis era inca un mic golf intre stanci cu o plaja semi-pustie, tot pe partea muntoasa a insulei. Locul era intr-adevar foarte frumos ca peisaj. Intre timp, tot golful respectiv a deveni un resort, cred ca cel mai mare de pe insula - Thassos Grand Resort. Nu imi dau seama daca mai este accesibil si persoanelor din afara resortului, dar oricum nu mai are farmec, doar daca vrei sa faci o oprire pentru peisaj.

Aliki

Aliki este unul din locurile noastre favorite de pe insula. Este un golf stancos, absolut superb si este locul cu cea mai cristalina apa pe care am vazut-o vredata. Este fabulos si daca ai o masca de snorkeling nu vrei sa mai iesi din apa.

Plaja in sine este mica, cu destule pietre la intrarea in apa, dar treci repede cu vederea peste aceste neajusuri. Este necesar sa aveti papuci de apa si atentie mare la aricii de mare care sunt din abundenta aici, ca de altfel pese tot pe unde sunt stanci.

Plaja este in cea mai mare parte ocupata de sezloange care apartin cate unui restaurant si daca iei pranzul la restaurantul respectiv nu le mai platesti. Dintre toate, noi am ales in fiecare an Beautiful Alice, pentru ca are o terasa umbroasa, mancare buna si o priveliste de neegalat.

Dar la Aliki nu este numai desre plaja. Aliki este o mica peninsula pe care este amenagaj un sit arheologic si un traseu printre pini si ruine care oferta privelisti fabuloase asupra stancilor. La finalul traseului este chiar si o mica capela in stanca. Asta este principala atractie s plajei respective si unul dintre cele mai frumoase locuri de pe insula.

Tot la Aliki, pe partea cealalta a peninsulei, mai sunt 2 plaje. Una chiar langa plaja principala, care este amenjata si are un restaurant, dar nu este aglomerata deloc si inca una neamenajata cu un drum de acces de pamant care se vede din strada dar nu este marcat pe harta. Pentru cei care nu vor sa imparta plaja cu inca 500 de oameni :))

Arsanas & Livadi Beach

Mergand mai departe, imediat dupa Manastire, sunt 2 plaje mai putin cunoscute, cu acces comun din sosea: Arsanas si Livadi. Noi am ajuns acolo cu o masina 4*4 inchiriata, teoretic se poate ajunge si cu masina normala, dar asta depinde de fiecare.

Arsanas este in capatul drumului, este o plaja mica intr-un golf cu stanci. Parchezi masina la captul drumului si cobori pana jos trecand si prin restaurantul de acolo. Plaja este mica, dar locul este foarte frumos. Sunt si sezlonge si plaja libera si sunt o gramada de stanci pe care sa te cateri. Noi am stat putin, ca eram intr-un tur al insulei, dar tot ne-a placut.

Livadi este plaja de langa, mai mare si neamenajata. Doar am trecut pe langa ea, nu ne-am oprit, dar pare o destinatie buna daca iti doresti un loc mai izolat. Este plaja care se vede de sus de la Manastire. Erau cateva masini parcate acolo, semn ca poti ajunge si cu o masina normala.

Giola

Alta atractie a insulei de care a auzit toata lumea, dar pe care am acolit-o pana anul acesta. Si pentru ca nu mi se pare potrivita pentru copii si pentru ca este greu accesbila. Anul acesta, profitand de masina inchiriata, am ajuns si noi acolo. Imi pare bine ca am vazut-o, dar clar nu este in topul preferintelor mele. Poate am avut si ghinion ca in luna iulie este supra aglomerata, lucru care ii scade din farmec. Parca esti in Herastrau intr-o duminca de cara :)).

Drumul in sine este prost. Prima parte este asfaltata si poti sa iti lasi masina la primele parcari, dar vei avea destul de mult de coborat pe jos. Si apoi de urcat. Poti sa cobori cu masina pana la taverna, dar drumul este prost, de pamant si in panta. Acolo prcarea este "gratis" dar trebuie sa cosumi ceva de la bar sau restaurant :))

Si de acolo mai ai de mers cam 10 minute pe jos. Ceva mai mult cand te intorci.

Locul in sine este spectaculos. O piscina naturala in mijlocul unei stanci alimentata de valurile din mare. Legenda spune ca a fost construita de Zeus pentru Afrodita. Acum insa, daca ajungi in mijlocul verii o sa gasesti acolo vreo 200 de oameni, claie peste gramda pe stanci. Terenu este accidentat, accesul in apa nu este tocmai facil, iar distractia este saritul de pe stanci. Acum fiecare cu pasiunea lui, dar clar nu este a noastra. Atentie insa, accidentari sunt foarte multe. Plus miorlaiala copiilor carora li s-ar parea cool sa sara in cap de la 30 de metri desi nu stiu sa inoate!

Una peste alta, vara nu mai mai prinzi pe acolo. Daca ajung vreodata in Thsos in afara sezonului, mi-ar placea sa merg sa ma bucur de locul respectiv in liniste.

Salonikios Beach

Alt loc minunat descoperit anul acesta. Dupa Giola, este un drum de vreo 2 km printr-o padure de pini, pana la o plaja mica intr-un golf minunat. Drumul este superb in sine, dar este un drum de nisip prin padure, aviz amatorilor. La capatul drumului gaseti o plaja cu apa perfecta si amenjata cu umbrare su sezloange. Este o atmosfera hippie acolo, de relaxare si liniste totala. Exista si o rulota cu bautura si cate ceva de mancare, sa tot stai acolo o zi intreaga. Este cu totul altceva fata de plajele populare si aglomerate ale insulei, Si este un loc perfect pentru snorkeling.

Nu am stat pana seara, dar se zice ca este unul din locurile in care se vede cel mai frumos apus de pe insula.

Astris si Psili Ammos

Margand mai departe pe drum ajungi la 2 plaje aflate chiar langa sosea. Nu le-am vazut decat din masina, dar sunt genul super aglomert cu multe sezloange si restaurante. Tinand cont ca nu erau chiar pe gustul nostrum am trecut mai departe.

Agia Anna

Am trecut de vreo 3 ori cu masina pe langa plaja de la Agia Anna si arata fantastic, asa ca pana la urma am reusit sa oprim sa studiem problema. Este o plaja mica in capatul unui golf stancos ingust, dar care arata fabulos. Capatul golfului apartine unui complex, nu imi dau seama daca este si pentru public, dar poti sa o iei prin padure pe langa gardul complexului si ajungi intr-o zona de stanci absolut spectaculoasa. Mi-a placut tare mult acolo si daca mai ajung in Thasos este pe lista pentru macar jumatate de zi.

Intre Potos si Limenaria

Potos si Limenaria sunt cele mai aglomerate zone, ca urmare si plajele lor la fel. Fiecare are plaja ei si mai sunt o serie de plaje intre cele 2 localitati. Cum aglomeratia nu a fost niciodata pe lista mea de concediu nu prea am ce sa va zic despre ele. Nici poze nu am. Am fost o data sau de doua ori pe acolo, nu mi-a placut si am plecat mai departe :)).

Singura plaja la care asi fi vrut sa ajung in zona era Metalia, langa Limenaria. Am auzit lucruri bune despre ea. Din pacate nu am ajuns pentru ca pe harta parea sa fie cam la 1 km de drumul principal si drumul nu arata bine, plus ca aveam in masina 1 mic si nervos care era pus pe scandal :)). Asa ca am renuntat. Este insa unul din locurile care mi-au ramas pe lista de restante.

Si chiar langa intersectia cu drumul care mergea spre Metalia, am mai descoprit o promenada amenjata care cobora pana pe stancile de la malul marii. Nu am vazut-o decat de sus, tot din cauza aluia mic si nervos, dar data viitoare sigur coboram pana jos pe stanci.

Coasta de vest, de la Skala Maries pana la Skala Rachoniou

Coasta de vest este total diferita de partea muntoasa a insulei. Drumul principal trece chiar pe panga mare, toata zona este plata asa ca sunt foarte multe plaje micute, inguste de-a lungul drumului. Unele par inaccesibile, altele sunt in localitati, multe chir in dreptul caselor care sunt construite chiar pe malul marii.

Am oprit intr-un singur loc, undeva intre Skala Kalirachi si Skala Sotiros, ca sa vedem apusul de pe plaja. Plaja era foarte ingusta, cu putin nisip si o stanca plata pe care intrai in apa, plina de arici de mare. Nu mi s-a parut foarte prietenoasa ca plaja, dar apusul a fost spectaculos.

Glikadi beach

Iesind la plimbare intr-o zi ploioasa si oprind din loc in loc, am descoperit in nordul insulei o plaja neamenajata foarte draguta. Este un golfulet destul de mare, cu plaja cu nisip si privelisti frumoase. Si accesul cu masina este facil, iti lasi masina la marginea drumului sub pini si cobori putin pana la plaja. Cand am fost noi nu era absolut nimeni acolo, probabil petru ca nu era vreme de plaja, dar oricum nu cred ca este foarte aglomerata.

In apropiere de Limenas

In vecinatatea orasului Limenas sunt mai multe plaje, majoritatea spre vestul insulei, apartinand in general unor hoteluri. Toata zona are tarmul cu plaja ingusta, asa ca poti sa gasesti si zone neamenajate la umbra pinilor, dar si plaje amenjate cum sunt cele de la Tarssanas, Glifadi sau Paplimani. Noi le-am vizitat in aceiasi zi cu ploaie, cand nu era nimeni pe acolo.

In plus, de partea cealalta a orasului, in capatul promendei de la port, este plaja Kaneregio, unde nu am ajuns inca, dar care arata destul de bine si are review-uri bune.

Marble Beach, Porto Vathy si Vathy Beach

Ultima oprire inainte sa ajunge de unde am plecat, adica in Golden Beach. Faimoasa Saliara, sau Marble Beach. Nici pe asta nu am incercat-o direct. Toate trei plajele sunt accesibile de pe acelasi drum prost si destul de lung pana la plaja. Nu atat cat este prost, dar este foarte prafos, Cum nu ne pasioneaza sa ne bagam masina pe drumuri proaste, nu am ajuns de pe uscat la Marble Beach. Insa am ajuns de vreo 3 ori cu vaporasul in croaziera, si in Porto Vathy si in Vathy Beach, de aceea nici nu ne-am mai deranjat cu Saliara.

Porto Vathy este destul de asemantoare cu Saliara, este caracteristica marmura care este peste tot si praful :)). Si bineinteles faimoasa apa de un albastru neamintalnit. In realitate ambele sunt supra-aglomerate iar apa este intr-adevar ceva nemaivazut, dar este un albstru laptos, nu este transparenta. Intr-adevar, daca nu ajungeam cu vaporul probabil ii faceam o vizita, asa a ramas pe data viitoare.

O "atractie" la Porto Vathy sunt un fel de geamanduri imense puse in apa de pe care poti sa sari.

Vathy Beach este cea mai indepartata dintre toate si teoretic accesibila cu masina doar ca in fiecare an am vazut foarte putina lume acolo. Toti se opresc la primele 2. Pentru noi a fost tot oprire cu vaporul. Plaja in sine nu este mare, dar are apa mica si cristalina si nisip fara pietre. Si acum se construieste un hotel acolo, deci probabil de anul viitor va fi mult mai populata si mai putin interesanta.

Astea au fost plajele pe care am ajuns noi. Unele ne-au placut mai mult, unele mai putin. Si in mod cert mai sunt multe de descoperit. Daca stai o saptamana sigur nu ajungi la toate, ar fi un maraton. Noua ne-au trebuit mai multe concedii sa le bifam.

Later edit :)

Dupa ce am postat articolul, am mai primit niste sugestii de plaje frumoase pe care ar trebuie sa le vizitati. Pozele sunt de pe net, ca sa va faceti o idee, cat de cat.

Notos Beach

Notos este o plaja intr-un golf micut langa Agia Anna. A fost si pe lista mea de viziat, dar din pacate nu am mai avut timp si petru ea. Am aflat insa de la o prietena care a fost acolo, ca este o plaja frumoasa si linistita, cu nisip, potrivita pentru copii. Devine un pic mai aglomerata doar cand vin acolo vapoarele care lasa turistii cate 1-2 ore sa inoate.

Glyfoneri

Glifoneri este o plaja mica in nordul insulei, aflata printre vile. Este si o taverna draguta unde se poate manca. Este foarte micuta, intr-un golf impadurit, destul de aproape de Pachis Beach

Atspas Beach

Tot o plaja mica in apropiere de Skala Maries si usor accesibila din drum. Plaja este cunoscuta pentru nosipul fin, atat im plaja cat si in apa. plus apa mica si cristalina, foarte potrivita pentru familii cu copii

Metalia Beach

Aici am fost cat pe ce sa ajungem, dupa cum ziceam :)). Este langa Limenaria si este o distanta cam de 2km de la sosea pana la plaja, pe un drum neasfaltat. Parea insa practicabil de la intrare.

Mai este si altceva de vizitat in afara de plaje?

Sigur ca mai este! De fapt mai sunt o gramada de locuri de vizitat, orasele mai mici sau mai mari, sate izolate si multe altele. Adevarul este ca daca vii prima sau a doua ora, cate o saptamana, te cam limitezi la plaje. Abia dupa aia incepi sa mai vrei sa vezi si altceva. Sau maxim profiti de o zi cu ploaie ca sa ajungi prin oras.

Limenas (Thasos Town)

Altfel spus capitala insulei, cel mai mare oras de pe insula. Suna pompos, de fapt este un orasel mic de tot unde vine ferry de pe continent, dar este mai mare decat celelalte.

Ce poti sa faci in oras? Sa te plimbi pe faleza, sa iei masa la un restaurant de pe faleza, sa te plimbi pe strada pietonala plina de magazinase si resturante, sa incerci o prajitura delicioasa la o cofetarie locala si cam atat. Una peste alta poti sa iti petreci 2-3 ore in mod agreabil.

Si mai poti sa vizitezi Muzeul de Arheologie, care arata suprinzator de bine si este foarte interesant. Plus parcul arhelogic de langa. In oras mai sunt diverse alte sit-uri arheologice, dar in general sunt mici si se rezuma ca cateva excavatii ingradite cu plata. Dar parcul si muzeul merita vizitate.

Skala Potamia

Pe langa palaja, aceasta mica localitate are o promedata de vreo 2 km plina de restaurante asezate pe malul marii, plus cateva magazinase de suveniruri. Daca stai in zona, este chiar placut sa te plimbi de la un capat la altul, sa alegi un restaurant la care sa mananci pe malul marii si in general sa te racoresti dupa o zi pe plaja. In plus, in capat este un port de pescari si un mic muzeu. Daca nu ai chef de plimbare, exista si un trenulet care merge din Skala Panagia pana in Skala Potamia in port.

Panagia

Am constatat ca in Thasos fiecarei statiuni de la mare ii corespunde un sat in munte. Panagia cu Skala Panagia, Potamia cu Skala Potamia, Maries cu Skala Maries etc. Limenas cred ca e singura care nu are un sat corespunzator. Si in general jos este numele satului de sus cu Skala in fata. Cu cateva exceptii: Potos are ca sat Theologos si Limenaria are ca sat Kastro.

Unele sate sunt mai sus in munte, altele mai aproape de tarm, unele mai mari, unele mai mici. Nu le-am vazut pe toate, dar alea pe care le-am vizitat ne-au placut.

Panagia este unul din satele cele mai accesibile. Este destul de jos si soseaua principala a insulei trece fix prin mijlocul lui. Asa ca e usor de vizitat. Mai greu de parcat masina, pentru ca este aglomerat si in sat nu exista loc de oprit masina. Dar are cateva stradute inguste, pitoresti, cateva magazine si resturante si nelipsita piata centrala cu resturante si copaci imensi. Are chiar si un fel de cascada amenajata. E frumos pentru o seara departe de plaja.

Kastro si Cascada Apostolus

Kastro a fost o descoperire recenta, de anul acesta. De fapt, in primele 3 ture nu am fost decat in Panagia,ca era aprope de noi. Si am mai mers in primul an la Theologos, dar era foarte cald si l-am vazut doar din masina.

Kastro insa a fost o surpriza placuta. Este descris ca un oras parasit. De fapt nu este chiar parasit. Nu in sensul de ruina. Este sus pe munte, soseaua pana acolo este impecabila, este frig :)) si de jur imprejur sunt niste peisaje uimitoare. Nu-ti vine sa creazi ca dupa un drum de 20 de minute treci de la 35 la 15 grade :)). Este un sat tipic de munte, cu case din piatra, destul de bine intretinute. Am gasit si o taverna deschisa si cei de acolo ne-au explicat ca de fapt sunt casele vechi ale celor care acum sunt in Limenaria si in general, vin iarna la munte. Chiar merita un drum pana acolo. Plus ca de la taverna am cumparat miere de castan din productie proprie, care este absolut delicioasa!

Si pentru ca am vizitat Kastro in ziua in care am avut inchiriata masina 4*4, am fost si am vizitat de acolo si cascada Apostolus. Este un drum forestier de vreo 4km, printr-o padure absolut fascinanta, dar care nu este de facut cu masina din dotare. Nu a fost cea mai spectaculoasa cascada din lume, dar aventura paana acolo ne-a placut.

Kazaviti (Megalos Prinos)

Tot in urma unei recomandari, in una din zilele mai ploioase am facut o plimbare pana la Kazaviti. Este un orasel in munte, nu asa izolat ca si Kastro, intr-o zona mult mai rapid accesibila. Langa piata principala exista o mica parcare, dar sincer va recomand sa lasati masina la intrarea in sat. Drumul pana in centrul satului nu e tocmai accesibil. Oricum nu ai de mers prea mult. Vorbim de o piateta principala si vreo doua stradute plus o bisericuta. Nu ai ce face acolo mai mult de o ora, dar este un loc frumos de vizitat.

Manastirea Arhanghelului Mihail

Trecand peste simbolismul relogios al locului, aici gasesti unele din cele mai frumoase privelisti din insula. Locatia Manastirii este obsolut fantastica. Pe o stanca abrupta la malul marii, cu vederi spendide de pe terasele sale. Si manastirea in sine este frumoasa, se poate vizita si bisericuta veche. Cam toata lumea care vine in Thasos se opreste si aici. Si daca veniti dinstre Potos, cu vreo 2 km inainte de manastire o sa o vedeti de pe drum. Nu am avut unde sa opresc sa fac o poza, dar imaginea ei pe marginea stancii, vazuta de pe partea cealalta este absolut fantastica!

Limenaria

Ultima mea recomandare de loaclitate de vizitat :)). Sincer Potos si Limenaria nu ma atrag deloc. Prea multa lume, prea mare aglomeratie, prea kitch, prea...prea...prea. Nu imi inspira nici liniste, nici Grecia, nici nimic. Le-am acolit cat am putut. In Potos am fost doar prima data ca nu stiam cum este, dupa jumatate de ora ne-am lamurit si nu am mai revenit. Limenaria in schimb, are avantajul unei promenade foarte frumoase pe malul marii. Toata faleza a fost recent amenajata, este o zona de port pentru ambarcatiuni, unde a fost amenajata si o parcare enorma, si apoi o faleza cu baruri si restaurante de-a lungul plajei. Daca esti mai aventuros, poti sa incerci si sa te cateri pe stancile din captul dinspre Metalia si sa ajungi pana la un mic golf parasit. Daca nu, macar sa te plimbi un pic si sa bei ceva pe faleza.

O zi cu vaporul pe mare!

Sunt foarte multe oferte de plimbari de o zi, sau jumatate de zi pe mare. Cam in toate statiunile mari gaseti oferte si probabil ca fiecare o alege pe cea din portul cel mai apropiat lui. In mare cam toate iti ofera acelasi lucru: o zi pe mare, putin pescuit amator, 2-3 opriri pt inot, pranz pe barca. Noi am facut asta de 3 ori si de fiecare data cu barca Zeus care pleaca din portul din Skala Panagia. Tinand cont ca se pleaca dimineata, nu prea ne-a venit sa mai si conducem o ora pana la vapor. Dar ofertele sunt multiple, tot felul de variante de la vaporase pitoresti (cum a fost al nostru) la catamarane ultra-moderne.

Ne-am bucurat in fiecare an de excursie, dar poti sa mai ai si ghinion cu vremea. Desi nu parea, anul asta am nimerit o perioada in larg cu valuri super mari, perioada in care sincer nu ne-am amuzat deloc. Dar, una peste alta, e ceva ce trebuie facut. Asta daca nu ai rau de mare, caz in care sigur nu e pentru tine!

Ca sa aveti termen de comparatie, o zi de plimbare cu Zeus, de la 10 la 16, este 30 euro/adult si 15 euro/copil.

Si ar mai fi de zis ca nu trebuie sa va asteptati la un tur al insulei. Zeus sta in zona Skala Potamia - Saliara si probabil ca si celelalte tot in zone apropiate de portul lor, nu acopera distante foarte mari.

Dar peisajul este fabulos, mai ales in zona noastra unde malul este foarte stancos.

Aventura 4*4

Asta a fost punctul culminant al concediului de anul asta! Am inchiriat o zi un Suzuki Jimny decapotabil si ne-am distrat maxim. Thasos are o multime de drumuri care plaje si trase nu tocmai potrivite pentru masina ta de oras, dar absolut minunate de strabatut cu un 4*4 decapotabil. Masina omniprezenta de inchiriat este Suzuki Jimny decapotabil. Noi am inchiriat de la Potos Cars, dar toate firmele de inchiriere il ofera. Si merge oriunde, cred ca se catara si in copac :)).

Nu va inchipuiti ca e vreo super masina. Sunt vechi, nedotate, scartie, troncane, majoritatea sunt zgariate, ambreajul iti aminteste de Dacia 1310, dar sunt super tari pe drumurile neasfaltate. A fost cea mai tare zi in Thasos.

Unde sa te duci cu o astfel de masina? La Marble Beach si Porto Vathy, la Paradise Beach, Giola, Salonikios Beach, Metalia Beach, cascada Apostolus si sigur mai sunt si multe alte drumuri neumblate.

Distractia nu e chiar ieftina. Inchiriatul cu full casco (obligatoriu) a fost 65 euro/zi. Ceea ce nu e ieftin pentru o masina vai de ea. Plus inca 5 euro pentru ca am depasit km inclusi si inca vreo 20 euro benzina. Dar a meritat fiecare cent. Sigur mai facem asta!

O alta varianta este sa inchiriezi ATV, numai ca noi fiind cu copiii, am zis ca nu e cazul. Dar este si asta o posibilitate.

Si niste informatii practice

Drumul

Oricum ati merge, din pacate tot trebuie sa traversati tota Bulgaria :)). Noi intotdeauna am mers pe ruta Bucuresti - Giurgiu - Veliko - Gurkovo - Stara Zagora - Haskovo - Kardzali - Makaza - Keramoti. Daca aveti noroc de vami libere, puteti face 8 ore, am reusit asta de vreo 2 ori. Am avut insa si drumuri cu ghinion in care am pierdut vreo 2 ore in cele 2 vami.

In Bulgaria noi nu am avut niciodata probleme cu politia, dar am si mers super regulamentar. Inclusiv cu 40 km/ora prin toate comunele. Dar experiente proaste nu am avut.

Opriri facem una singura in Bulgaria, in ultimul oras mai maricel, adica Kardzali, unde oprim la benzina 15 minute. Trecand prin Kardzali (ca nu are centura), dai peste un OMV care in sezon este supra-aglomerat de masini romanesti si stai 15 min la coada la baie. Imediat dupa e un Lukoil, unde e ceva mai putin lume, dar daca mai mergi 200 m gasesti un Gazprom unde nu opreste mai nimeni (ca sunt la OMV:))) si obtii acelasi lucru in 10 min in loc de 30.

Si apropos de benzina, nu mai stiu daca e vreo diferenta de pret intre Bulgaria si Grecia, dar clar trebuie sa ajungi cu plinul facut pe insula. In Thasos sunt benzinarii destul, dar este cam 2 euro/litru.

Ferry catre Thasos poti lua de la Keramoti (merge in Limenas) sau de la Kavala (merge in Shala Prinou parca). Keramoti e mai aproape daca vii dinspre Makaza, plus ca ruta cu ferry e mai scurta (cam 40 de min) si sunt vapoare la fiecare 30-40 de minute de la 6 dimineata pana la 11 noaptea. Cele de la Kavala sunt doar cateva/zi. Masina cu 2 adulti + 2 copii cam 38 euro/sens.

Si nu uita sa iei biscuiti pe ferry. Este lin de pescarusi care vin sa iti ia mancarea si din mana :)). Si pentru un spectacol deosebit, incercati sa traversati la apus (o singura data s-a intamplat, dar a fost memorabil).

Cazarea

Posibilitati de cazare sunt infininte. Fiecare cu ce prefera. Tineti insa cont, atunci cand alegeti cazarea, ca partea estica este cea muntoasa si spectaculoasa ca peisaj, ca zona Potos-Limenaria este aglomerata, ca daca alegeti o vila departe de plaja probabil o sa beneficiati de o curte frumoasa cu maslini, dar va trebui sa luati masina in fiecare zi pana la plaja etc.

Majoritatea cazarilor sunt la vile, dar sunt si hoteluri mai mititele si chiar unele mari. Pentru toate gusturile si bugetele.

Daca totusi nu aveti inca un loc anume in minte, incercati si unde am mers noi in fiecare an: vila Amaryllis din Goldean Beach. Pentru noi a fost locul perfect si unul din motivele pentru care revenim. Super locatie la 50 m de plaja perfecta, 15 min pana la faleza cu restaurante si magazine, peisaj fantastic, vila super curata, mobilata, utilata, gratar in curte si cam tot ce vrei. Plus ca fac curat in camere in fiecare zi si schimba prosoape si asternuturi la 2-3 zile. Da, ii fac reclama :)))) Dar serios merita!

Mancarea

Restaurante sunt cu sutele peste tot, si la majoritatea chiar nu ai surprize neplacute. Nu vreau sa va recomand eu unele anume.

Ce va recomand insa, este sa profitati de mare. Adica peste si fructe de mare in fiecare zi. Aici toate sunt proaspte si nu se comparat cu ce mancam noi acasa. Parca e pacat sa comanzi in Thasos un snitel de pui :)))

Plus ca am constatat ca inca sunt preturi rezonabile. Noi 4, cu un pahar de vin si 1 bere, ne incadram in 50-60 euro/masa. Ceea ce pentru o familie de 4 e ok.

Si daca aveti un gratar la vila, incercati macar o seara de gratar pe cont popriu. Au macelarii cu care foarte buna si ieftina, plus fructe de mare si peste la preturi foarte mici.

Acesta fiind zise, sper sa inspir pe cineva care nu a fost niciodata in Thasos sa se duca acolo, sau pe cineva care a mai fost, sa revina si sa descopere lucruri noi pe insula.

Noi sigur vrem sa mai revenim. Si mi-ar placea sa merg o data in afara sezonului, in mai sau septembrie, sa cutreier insula in liniste.