Bansko...muntii in toata spendoarea lor!

Bansko este paradisulu iubitorilor sporturilor de iarna. Este prin definitie statiune de ski si 80% din turism este legat de asta.

Cum noi nu am mai practicat acest sport de un milion de ani :), am ajuns la Bansko vara. Nu a fost o destinatie in sine, ci am ales sa facem aici o oprire de 3 zile la intoarcerea din Grecia. Cumva sa ne racorim dupa 10 zile de Thassos.

Statiunea

Daca te plimbi prin orasel se vede clar care este partea veche si care este partea noua, construita in ultimii ani. Este ceva incredibil. In jurul unui mic orasel de munte s-au construit mii de hoteluri. Si sincer nu cred ca exagerez cand spun mii. La modul cel mai serios. Este efectiv o padure de hoteluri mari si mici pentru toate gusturile si bugetele.

Vara insa, 75% dintre ele sunt inchise. E ciudat cand te plimbi prin zona mai noua. Pare parasita cu totul. Doar careva resorturi mari sunt deschise si cateva hoteluri mici care sunt in general in centru, in partea veche a orasului.

Ca turist, in orasel in sine ai o strada lunga pietonala, strada Pirin, care apoi de deschide intro-o poata, strada pe care sunt toate magazinele si restuarntele. Dar este foart frumos, claditi vechi renovate, tipice zonei. Are un aer deosebit oraselul. Si mai este o strada care duce tot in piata mare, amenajata recent cu o promenada excelenta d-a lungul unui mic rau.

Una peste alta m-asi intoarce cu placere aici. Doar ca e putin cam departe doar pentru un weekend

Cabana Vihren

Zona montana din jurul statiunii este superba. Sunt o  multime de trasee pe care puteti sa le faceti pe munte.

Noi am avut o zi la dispozitie pentru asta si am ales sa mergem la Cabana Vihren. Este drum asflatat pana la cabana, dar noi am mers cu masina doar pana la Camping Banderitsa, pentru ca vara ultima portiune din drum (de vreo 2.5 km) este teoretic pietonala. Oricum sus spatiul de parcare este destul de limitat si drumul intre cabana si camping este usor, pe asfalt si foarte frumos.

In drum spre cabana trebuie sa va opriti si la pinul lui Baikushev, un copac batran de 1300 de ani, cel putin asa se spune. Nu stiu cat de batran este, dar este imens si cumba urci pe niste scari in jurul lui.

De la cabana Vihren incep o multime de trasee pe munte. Noi l-am ales pe cel mai scurt, evident, pana la lacul Okoto :). Un traseu devreo ora, usurel, cu peisaje superbe.

Iar la intoarcere ne-am oprit si am mancat la cabana unde mancarea este simpla dar foarte buna si ieftina.

Si varianta de iarna

Pana la urma ne-am intors si iarna :). Nu la ski, ca nu practicam, dar la dat cu sania pentru ca aveam prieteni care erau acolo al ski. Apropos de asta, impresiile schiorilor obisnuiti cu Austria au fost pozitive la adresa partiilor.

Iarna clar statiunea este mai animata decat vara, este chiar plina si nu arata rau deloc. Iar zapada si peisajul sunt minunate. Sincer merita 7 ore de condus pana acolo, chiar daca stai numai cateva zile.

Prin imprejurimi

Inca o zi am dedicat-o imprejurimilor orasului. Am avut succes partial, nu am gasit tot ce am vrut, dar am facut o plimbare frumoasa

Biserica Sf Theodor Tyron din Dobrasko

Este o biserica ortodoxa foarte veche, micuta, pe jumatate ingropata in pamant, dar care a pastrat niste picturi absolut superbe. Este la vreo 25 de km de Bansko, usor de gasit cu Google dar nu este foarte populara turistic.

Noi am avut noroc sa o gasim dechisa si o doamna in varsta care avea grija de biserica ne-a povestit toata istoria ei si ne-a aratat picturile. Doamna vorbea insa doar bulgareste :). Noroc ca am avut cu noi un prieten care stie bulgareste :)

Langa Belitsa - 2 cascade si o rezervatie de ursi

Dupa biserica planul nostru era sa vizitam 2 cascade si rezervatia de ursi Dancing Bers. Din Belitsa se fac 2 drumuri, unul pe stanga si unul pe dreapta si planul nostru a fost sa o luam pe cel din stanga, sa vedem prima cascada, si sa coboram pe cel din dreapta, pe la a doua cascada si pe la ursi, ca un fel de circuit. Din pacate nu ne-a iesit pentru ca legatura dintre cele 2 drumuri era un drum forestier de fapt, impracticabil cu masina si chiar si drumul "principal" a fost extrem de prost.

Pe cel din stanga, dupa cativa km ajungi la cascada asta https://www.google.com/maps/place/%D0%92%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%B4%D0%B8+%22%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5%22/@42.0065801,23.521235,16z/data=!4m5!3m4!1s0x14ab0435d229e25b:0xe1118f76cae9a7f!8m2!3d42.0074427!4d23.5212806 careia nu i-am gasit numele decat in bulgara. Numai ca opresti pe marginea drumului si o vezi cumva in departare [este o rapa. Sa ajungi chiar acolo ar fi o aventura. Iar mai departe de wa nu ai unde sa mergi. Drumul este foarte prost.

Dupa ce ne-am intos in Belitsa din aventura pe drumurile bulgare nici nu am mai luat-o pe dreapta spre ursi pentru ca ne-a fost frica sa nu patin la fel :(.

Deci nu recomand ruta asta