Lefkada - vacanta perfecta la mare !

Lefkada este o destinatie de vacanta absolut superba, aflata destul de la indemana noastra. Nu este foarte departe, este o insula, dar nu ai nevoie de ferry si este atat de frumoasa! Toate insulele din Marea Ionica au plaje fantastice si o apa de un colorit fantastic. Este imaginea perfecta a unei vacante in Grecia.

Dar, tocmai datorita celor spuse mai sus, este o insula turistica, se vede acest lucru. Pana si in vara luni 2020, cu toata nebunia legata de pandemie, tot se vedea ca este un loc turistic. Sincer, nu ma vad aici intr-un iulie sau august obisnuite, cu mii de turisti pe fiecare bucatica de plaja. Noi am avut noroc sa o gasim mai libera, desi am fost in iulie, dar sincer mi-ar placea sa revin dupa jumatatea lui septembrie.

De jur-imprejurul insulei

Lefkada nu este o insula foarte mare, poti sa o traversezi in lung si lat destul de usor. In principiu este un fel de drum principal circular care inconjoara insula mai aprope sau mai departe de tarm si o puzderie de drumuri mici, inguste, abrupte, oribile intr-un cuvant. Mi s-a parut pe alocuri mult mai aventuros de condus aici decat in Kefalonia.

Si sunt atat de multe plaje frumoase incat probabil iti trebuie vreo luna sa ajungi la toate. Noi am stat o saptamana, si am incercat sa ajungem la cele mai cunoscute. Si am ramas cu o lista lunga de locuri de vazut si lucruri de facut data viitoare.

Update 2021: Am revenit doar pentru cateva zile in vara lui 2021 si desi insula mi-a placut la fel de mult, diferenta fara de 2020 a fost majora pentru ca au revenit turistii. De unde in 2020 am vazut numai plaje aproape goale, in 2021 m-am socat de cat de multa lume era peste tot.

Vassiliki si Ponti Beach

Noi in Vassiliki am avut "baza" cat am stat pe insula. Mai exact in Ponti Beach. Este un golf mare in sudul insulei pe care toata lumea il stie ca Vassiliki. De fapt, partea estica este satul Vassiliki si in partea vestica Ponti. Dar cumva s-au unit una cu alta.

Am ales locatia pentru ca este un punct bun de plecare in toate directiile, este o localitate mare, cu de toate si cu o oferta pe toate gusturile la cazare. Plus ca ai seara pe unde sa te plimbi si plaja mare, cat vezi cu ochii.

Ponti Beach este cea mai buna plaja pentru copii. Cu nisip si apa mica pe zeci de metri. Este efectiv o copaie. Nu poti sa inoti decat daca mergi vreo 10 minute prin apa. Dar pentru copii este perfecta.

In acelasi timp este un spectacol de windsurfing. Este un loc renumit pentru acest sport. Dupa pranz, in fiecare zi incepe sa bata vantul si marea se umple de windsurferi. Cu sutele, la propriu. Este un paradis pentru iubitorii acestui sport, iar pentru noi ceilalti este un spectacol colorat, superb. Imaginea cu golful plin de vele colorate este superba.

Dar da, vantul bate tot timpul dupa pranz. Daca vreti sa va puneti umbrela voastra trebuie sa aveti una care se ancoreaza foarte bine, altfel nu aveti nicio sansa. O spun din experienta, noi nu am reusit sa tinem umbrela mai mult de 5 minute.

Pe plaja sunt si sezloange cu umbrele de inchiriat, unde am fost noi functionau pe principiul unei comenzi la bar in loc de un tarif fix.

Plaja este si in capatul celelalt al golfului, spre Vassiliki, dar nu cu apa atat de mica si linistita ca in Ponti.

Vassiliki in sine este un port super dragut, cu aer de vacanta. Portul este destul de mare, este terminat de curand, inca nu este in totalitate functional, adica inca nu vin ferry, doar vasele mici. Dar poti sa te plimbi pe faleze, iar partea veche, din sat, este de fapt o promenada cu zeci de terase de-a lungul apei. Practic este o zona de cateva stradute plina de baruri, restaurante, magazine, servicii de inchirieri masini, barci, croaziere, orice. Seara este o nebunie specifica de vacanta la mare.

E frumos ca ai unde sa te plimbi seara, dar e foarte aglomerat, chiar si acum erau multi turisti si eu personal nu agreez genul de loc in care toti incearca sa iti zica "buna seara", "avem ciorbita si peste proaspat" etc. E plin de romani, e normal sa isi atraga clientii asa, dar parca nu mai e Grecia autentica. Nu ma duc pana acolo pentru "ciorbita". Se vede ca totul este facut 100% pentru turisti. Cu avantaje si dezavantaje.

Pe de alta parte aici gasesti toate ofertele de croaziere, cu negocierea pe loc de rigoare, poti sa inchiriezi masini etc. Cam tot ce vrei gasesti pe astea 3 stradute agitate. Dar macar daca stai aici ai unde sa iesi sa te plimbi seara. Plus ca pana in Ponti este o promenada lunga, care pare a fi facuta recent ca sa uneasca cele 2 zone, perfecta pentru plimbarea de seara.

De aceea zic ca Vassiliki e o locatie buna. In fiecare zi te duci cu masina la alte plaje, dar seara ai ce face pe langa casa.

Egremni... de aici incepe spectacolul!

Egremni este considerata cea mai frumoasa plaja a Lefkadei. Cand spui Lefkada, majoritatea persoanelor fac asociere cu Egremni. Toata coasta vestica a insulei este un spectacol, sunt plaje stancoase, mai greu accesibile, dar absolut fabuloase. Coasta vestica este cea care ofera cea mai spectaculoasa apa!

Pana in 2015 plaja era accesibila coborand muuuulte scari, din pacate cutremurul din acel an a distrus total scarile, si parti din plaja, care acum sunt inca in constructie. Asa ca deocamdata singura posibilitate de acces este de pe mare.

Si aici sunt mai multe posibilitati. Sunt vasele mari de croaziera, gen Nidri Star sau Makedonia Palace care fac excursii de o zi cu 5-6 opriri, din care una de vreo ora este aici. Gusturile nu se discuta dar mie mi se par oribile. Sunt niste vase imense pe care incap si 400-500 de oameni. E turism de masa in cea mai neatragatoare forma!

Varianta doi, aleasa si de noi, sunt croaziere de vreo 5-6 ore, din Vassiliki si probabil si din alte parti, care merg direct la Egremni, te lasa pe plaja vreo 3 ore si apoi mai fac o oprire la Porto Katsiki pentru baie si inapoi in Vassiliki. Partea buna e ca sunt mai mici, cam 40-50 de persoane incap pe ele. Atentie insa daca aveti rau de mare. Nu stiu daca am nimerit noi o zi proasta sau asa e tot timpul, dar pentru mine a fost horror. Cat am mers prin golf a fost ok, dar cand a iesit in larg, s-a terminat. Nu credeam ca mai ajungem inapoi intregi. Altii nu pareau sa aiba o problema, deci poate doar nu imi place mie pe mare.

Egremni in sine este o plaja foarte lunga, cu nisip in mare parte, la baza stancilor. Peisajul este intr-adevar spectaculos, merita sa ajungi odata aici, dar sincer eu astept urmatoarea vizita dupa ce se termina scarile :)!. Plus ca 3 ore e destul de mult. Daca stateam vreo 2 era suficient. Atentie, pe plaja nu exista nimic. Trebuie sa aveti mancare, apa obligatoriu si umbrela obligatoriu. Nu e umbra, nu ai unde sa te bagi. E foarte putina umbra langa stanci, dar acolo nu poti sa stai pentru ca pica pietre permanent.

Vasele toate opresc undeva la inceputul plajei cum vii dinspre Vassiliki, asa ca cea mai buna ideea este sa va deplasati cat mai departe spre celalalt capat al plajei unde nu prea ajunge nimeni. Pentru ca vin vasele mari cu excursii si sunt momente in care pe minunata plaja inaccesibila sunt cam 1000 de oameni! Noi ne-am dus cam 100 de metri inspre capatul celalalt, pe unde sunt scarile in constructie si 3 ore cat am stat au mai ajuns acolo vreo 5 oameni. Marea este superba, dar ca peste tot pe coasta vestica adanca din prima si cu valuri mari. Dar atat de frumoasa. Iar pe plaja, daca te plimbi, sunt trunchiuri intregi de copaci albite de vant si de apa care s-au prabusit la cutremur impreuna cu stancile cazute. Este un loc frumos, daca astept scarile :).

Evident exista si varianta 3, inchiriat barca proprie, dar e complicat pentru ca nu poti sa inchiriezi o barca mica tu si sa vii pana aici, ai nevoie de skipper certificat si deja devine o distractie mai greu de realizat.

Si ca sa nu zic doar de rau despre plimbarea cu barcuta, adevarul este ca daca te tin nervii si stomacul, drumul pana acolo este foarte frumos. In golf am vazut delfini, iar apoi cand iesi in larg, tarmul este spectaculos. Numai stanci si grote si plaje, unele total inaccesibile. Plus Capul Lefkada care ofera privelisti uimitoare!

Inteleg ca in 2022 s-au deschis oficiale si scarile, ca sa nu mai luati barca. Tineti insa cont ca sunt muuuuulte scari, multe rau. Si la coborare merge, dar la urcare, mai ales daca e inca soare si cald nu o as fie tocmai fun.

Porto Katsiki si Cafe Panorama

Porto Katsiki inseamna Golful Caprelor, pentru ca inainte sa se faca drumul pana aici, doar caprele aveau acces la aceasta plaja minunata. La fel ca si Egremni, este o plaja in stanca, absolut spectaculoasa. Dar mult mai populata pentru ca este destul de usor accesibila cu masina, plus un rand de scari pana jos, dar nu chiar asa de multe.

Plaja este cu pietre si pe alocuri cu nisip, umbroasa dimineata si cu un apus de soare absolut spectaculos. La fel, apa aceea fabuloasa, dar adanca si agitata, cel putin cand am fost noi. Mie mi se pare genul de plaja  pe care trebuie sa o vezi ca peisaj, ca loc in sine. Unde te uiti, totul este fantastic. Nu este neaparat o locatie top de stat la plaja! Locul in sine este fabulos. Marea este atat de frumoasa! Si aici cutremurul din 2015 a stricat mult, mai ales o pasarela cu trepte care ducea pe o stanca de langa de unde puteai sa admiri peisajul. Acum nu poti sa mai mergi acolo si nici nu se lucreaza la ea.

Cand am fost noi nu erau sezlonguri de inchiriat pe plaja, probabil si pentru ca era un sezon atipic, cu putina lume, deci trebuie sa va aduceti de toate. Sus in capul scarilor sunt cateva magazinase care vand bautura si ceva mancare, dar la niste preturi astronomice :). Cred ca am dat vreo 6 euro pe o inghetata si 3 euro pe o sticla de jumatate de apa :). Asa ca mai bine veniti pregatiti.

Drumul pana acolo a fost o supriza pozitiva. Dupa cateva experinte "nefericite" nu ne asteptam sa gasim asfalt. Este un drum lung, aproape 20 de km din soseaua principala, dar asfaltat, pe alocuri clar delimitate cele 2 sensuri, fara rape spectaculose etc., chiar surprinzator. Iar ultima parte, abrupta si ingusta, a fost separata in 2 drumuri cu sens unic ca sa nu ai probleme nici la urcare, nici la coborare, iar in capat este o parcare amenajata imensa. Si, in plus, pe drum am vazut tot felul de standuri cu ulei de masline, miere si alte produse locale care chiar aratau bine. Si cateva mici restaurante prin sate. Trebuie sa mai exploram zona.

Atentie insa, din Vassiliki mai este un drum, mai scurt catre Porto Katsiki, fix pe coasta muntelui, se vede de pe mal. Nu am fost si nici nu vreau sa merg vreodata, mi se pare ceva infiorator, dar am vazut ca se duceau masini si pe acolo. Intr-adevar este proaspat asfaltat, inca mai erau utilaje, dar e genul ala de drum ingust, abrupt, fara parapet, fix pe coasta. Asa ca aveti grija pe unde va duce Google Maps :)

Si a doua zi, am incercat si varianta de pe mare. In mini-croaziera la Egremni, la intaorcere barca opreste cam 45 de minute in Porto Katsiki. Nu pe mal, pentru ca e prea multa lume, dar ancoreaza aprope. Distractia este sa sari din barca, dar daca vrei ai timp sa inoti pana la mal. Si revin... apa aia albastra... de neuitat!

In 2021 am gasit aceiasi plaja minunata atacata de hoarde de turisti :). Parcarea de sus nu mai era gratis, era 10 euro/zi sau 5 euro daca vii dupa ora 3. Iar pe p;aja....prosop langa prosop.

Si cand plecati de la Porto Katsiki, trebuie NEAPARAT sa va opriti la Cafe Panorama. Eu m-am documentat inainte sa plec, stiam ca vreau sa opresc acolo. Este un loc pe marginea drumului, intre Porto Katsiki si Egremni, cu o terasa fix sus pe marginea stancii si poti sa vezi ambele plaje. Plus apa albastra cat vezi cu ochii! Cred ca este cel mai frumos peisaj de pe insula! Data viitoare vreau sa vad apusul de aici. Dar, ca sa stiti, "cafeneaua" nu este ce mi-am imaginat :). Este o rulota care vine cafea, suc, apa, bere si niste snacksuri, dar a improvizat o terasa din sipci fix pe marginea stancii :). Dar wow, ce priveliste! Ma bucur ca am ajuns acolo!

Megali Petra...cel mai frumos loc de pe insula!

Evident sunt subiectiva, dar pentru mine Megali Petra a fost cel mai frumos loc de pe insula. O plaja absolut fantastica, asa apa nu am vazut nicaieri! Daca ma mai intorc vreodata in Lefkada, direct aici ma duc, desi drumul pana acolo este o aventura.

Megali Petra este tot pe coasta vestica, cam pe la jumatatea acesteia, mai aproape de Kathisma si Agio Nikitas. Numele cred ca ii vine de la stancile imense prabusite in apa, care ii dau un aspect fabulos. Este plaja cu nisip in cea mai mare parte, cu apa turcoaz si valuri spumoase. Cand am ajuns noi marea era chiar agitata, ceea ce oferea un spectacol si mai impresionant. Dar nu era de inotat, apa e adanca si valurile te luau pe sus imediat.

Cand am fost noi nu era deloc amenajata, dar am vazut mai tarziu niste poze si aparuse si o zona de sezlonage si umbrele.

Dar sa lasam imaginile sa vorbeasca. As fi putut sa raman acolo pe veci!

Tineti cont insa ca drumul este oribil. Noi am ajuns in ziua in care am avut inchiriat Suzuki Jimny si a fost mai ok. Daca ajungeam cu masina mea cred ca imi blestemam zilele. Pana la Kalamitsi drumul e ok, dar apoi drumul spre Megali Petra este ingust, abrupt, asfalt prost, tot ce vrei. Si apoi ajungeti la o intersectie unde in dreapta este Avali Beach si in fata Megali Petra. De acolo se rupe filmul de tot :). Rapa, panta, gropi, nu are loc decat o masina, serpentine in ac de par una dupa alta, vizibilitate zero, tot ce vrei. Cand in sfarsit ajungi e o mica parcare amenajata langa drumul de plaja si daca aceea e plina mai cobori vreo 3 serpentine si mai sunt 2 parcari mai mari. Unii mai lasa masina si pe marginea drumului dar e o prostie! Si asa abia treci pe acolo. Daca lasi masina in parcarile mai mari de jos, intai trebuie sa urci pe drum pana la prima parcare. Si de acolo e o carare printre copaci care coboara pana pe plaja. Carare ca la munte, pe stanci pe alocuri si coboara destul. Ok e accesibila, dar nu mi-asi dori sa vin in flip-flopsi pe acolo. M-am felicitat pentru alegrea diminetii sub forma de adidasi :). Si la urcat e la fel de fun!. Dar merita toate eforturile de a ajunge aici!

In 2021 si aici am gasit multa lume, evident. De data asta fiind cu masinile noastre nu am mai coborat chiar pana jos si am lasat masina intr-o zona unde se putea parca putin mai sus. Acum erau si sezloange de inchirat pe plaja si de data asta apa era perfect linistita, nu mai erau valurile de anul tercut. Pentru copii a fost super pentru ca au sarit de pe pietre incontinuu, dar eu recunosc ca mi-a placut mai mult cu valuri.

Si daca sunteti in zona si aveti timp, noi nu am avut din pacate, de langa parcari puteti ajunge pe jos, tot pe o poteca din cate am inteles, la Kavalikefta Beach, o plaja mult mai putin populata si mai stancoasa si salbatica.

Apoi cand va intoarceti, faceti stanga la prima intersectie si ajungeti la Avali Beach si apoi la Gaidaros Beach in capatul drumului, dupa care urmeaza faimoasa Kathisma, dar cu acces din partea cealalta a stancilor. Cel putin cu masina. Pentru ca dupa cum arata pe Google, cred ca poti sa ajungi pe jos pe plaja de la una la alta.

Noi ne-am dus doar putin cu masina sa vedem peisajul si intr-adevar este frumos si mult mai linistit. Aceiasi apa albastra, presarata cu stanci, dar cu plaje mai mici si inguste si nu atat de spectaculoase ca Megali Petra.

Iar pentru pranz sau cina daca ramaneti in zona, dupa ce ajungeti inapoi in soseaua mare faceti stanga spre Agios Nikitas si dupa cateva sute de metrii pe stanga gasiti un resturant numit Panoramic View. Si da, teresa chiar are o panorama fantastica. Mancarea e ok, nimic memorabil dar buna, dar merita din plin o oprire pentru peisaj.

Kathisma Beach... cea mai "cool" de pe coasta de vest

Kathisma este o plaja imensa, superba, cu o apa fantastica si cu nisip, situata mai in nord, mai apropae de Agio Nikitas. Desi plaja in sine mi-a placut enorm, a fost cea mai populata si mai populara plaja pe care am ajuns. Un fel de Mamaia in cu totul alt peisaj. A fost prima plaja pe care am gasit sute de sezlonage, muzica tare, baldachine, baruri, masini tari si fite. Sunt si zone in care poti sa iti pui cearceaful si umbrela daca vrei, dar e foarte multa lume. Este cred ca cea mai accesibila dintre plajele fabuloase de pe coasta de vest, ajungi foarte usor si ai loc de parcare suficient chiar langa nisip. Deci era plin de lume chiar si cand am fost noi. Daca ignoram marea si peisajul, puteam sa jur ca sunt la Mamaia. Si asta pentru mine nu e de bine :). Mi-ar placea sa ajung aici cand nu este lume si sa poti sa mergi km pe plaja fara sa fie suprapopulata si fara muzica de fite.

Si aici se pare ca este si cel mai bun loc pentru paragliding. Era plin de parasute si de oferte pentru zbor in tandem, pentru cei interesati :). In rest, 7 euro 2 sezlonage cu umbrela, cam ca peste tot.

Milos Beach si Agio Nikitas

Milos este o alta atractie a insulei. Cand zici Lefkada, pentru multi inseamna Milos. Asa ca am zis ca nu putem sa o ratam! Nici aici nu ajungi usor. Drum de masina nu este. Ai 2 variante: vaporas din Agio Nikitas sau pe jos peste deal. Noi am ales varianta 1 si va sfatuiesc sincer sa faceti la fel.

De pe plaja din Agio Nikitas iei un taxi boat pana pe plaja. Sun barcute care costa 3 euro/sens, in sezon sunt una dupa alta si dureaza maxim 10 minute sa ajungi acolo. Milos este prima plaja dupa Agio Nikitas, dupa prima stanca :). Daca vrei pe jos, este o poteca care pleaca din Agio Nikitas, este bine semnalizata si usor de gasit, care urca prin padure pana in varful dealului si apoi coboaara abrupt pana la plaja. La dus mai e cum mai e ca oraselul e sus si ai mai putin de urcat si mai mult de coborat. La intors trebuie sa urci tot dealul. Cica dureaza cam o ora. Sincer, la 40 de grade si cu toate lucrurile de plaja dupa tine, eu nu as face asta! Cei care veneau pe acolo nu pareau extaziati :). Acum intr-adevar se pare ca vederea de sus asupra plajei e fabuloasa, asa ca daca esti totusi in forma, eventual poti sa vii pe jos si sa pleci cu barca.

Plaja in sine este lunga, cu nisip si stanci cu mici pesteri in ambele capete. Este o plaja frumoasa, nu era deloc amenajata cand am fost noi, dar fara vaporas nu as veni aici.

Am vazut insa ca fix desupra plajei, pe stanca, sunt cateva vile cu scari proprii pana pe plaja. Acolo mi-ar placea sa stau vreodata. Cred ca peisajul de acolo este fabulos!

Si daca ajungeti la Milos, sigur treceti prin Agio Nikitas. Tocmai bine pentru o oprire dupa plaja. Agio Nikitas este un sat pitoresc, cu cateva strazi pietonale si o plaja micuta. Partea buna ca este in totalitate pietonal. Sunt parcari amenajate pe marginea soselei, la intrarea in oras, ceea ce este foarte bine. Poti sa te plimbi linistit sa casti gura la magazinase sau sa mananci la o terasa, fara sa iti vajaie masini in cap. Desi este mai mic decat Vassiliki, mi se pare ca este o locatie buna pentru cateva nopti daca vrei sa te concentrezi pe plajele de pe coasta vestica.

Si daca mai aveti timp, putin mai incolo de Agio Nikitas, mai este o plaja frumoasa, Pafkulia. Tot o plaja lunga, cu nisip, usor accesibila. Noi nu am mai avut timp de o baie, doar de o oprire scurta pentru cateva poze.

Nidri, ce mai populara "statiune" de pe insula

Coasta de est nu are nicio legatura cu coasta de vest. E cu totul alta lume, geografic vorbind. Nidri este cea mai cunoscuta locatie din Lefkada, cred. Majoritatea turistilor sunt cazati aici. Sincer nu prea inteleg atractia. Coasta in sine nu poti spune ca are plaje. Si la Nidri, si la Nikiana si in Ligia plajele sunt foarte mici, inguste, numai cu pietre. Intr-adevar apa este linistita si cristalina, nu are nici o legatura cu Egremni si Porto Katsiki, dar nici nu are nimic spectaculos. Relieful e plat si sunt statiuni ca in orice alt loc, cu o strada principala plina de magazine si restaurante. Nu zic ca nu e frumos, dar nu e pe gustul meu. Plus ca este mult mai aglomerat. Si apropos de aglomerat, parcatul pe acolo e o aventura. Decat sa cautati la infinit loc pe marginea drumului, mai bine incercati cele 2-3 parcari cu plata amenjate spre marginea statiunii. Nu erau tocmai ieftine, dar 2-3 ore merge decat sa lasi masina pe cine stie unde.

Singurul lucru care m-a impresionat aici este golful Nidri in sine. Este un golfulet impadurit, plin de ambarcatiuni, cu un peisaj absolut superb. Diferit de restul insulei, dar calm si foarte frumos.

Si ca veni vorba de peisaje, am descoperit intamplator probabil unul dintre locurile cu cele mai frumoase peisaje asupra golfului. Tea Cafe este o cafenea amenejata ca de poveste, cocotata pe un deal cu o vedere spectaculoasa asupra golfului. Programul nu corespunde cu ce e pe google, noi am gasit-o inchisa cand am ajuns acolo si inteleg ca ar fi deschisa doar dimineata. Nu am avut ocazia sa mai revenim, dar imi doresc tare mult sa mai ajung in locul asta.

Un plus al statiunilor este faptul ca aici poti sa gasesti tot felul de sporturi nautice, barci de inchiriat, croaziere etc. La noi copiii au vrut sa incerce parasailing si aici a fost singurul loc de pe insula unde am gasit asa ceva. Asta sigur o sa tina minte!

Si daca ajungeti in Nidri, un alt loc care merita vizitat este Cascada Dimosari. Este aproape de Nidri, vreo 10 minute de mers cu masina. La capatul drumului este o parcare unde poti lasa masina, si de acolo este un traseu de 20-30 de minute pe jos pana la cascada. E un traseu usor, dar totusi nu e de slapi. Se merge pe firul apei pana la cascada si acolo inclusiv se poate intra in apa. Este un loc dragut, drumul e umbros chiar si la pranz, asa ca merge de o plimbare intre doua plaje.

Afteli Beach si Mikros Gialos Beach

Coasta de sud-est, de la Desimi pana la Agiofili este diferita de restul insulei. Aici sunt plajele cu pietre dar cu apa cristialina, linistitia, cu pesti, perfecte pentru snorkeling si bune pentru copii. Tot aici este zona ideala sa inchiriezi o barcuta si sa explorezi coasa cu pesteri, grote si plaje pustii unde nu o sa fii de cat tu. Sunt o multime de plaje de acest fel aici: Desimi, Suvota, Afteli, Mikros Gialos, Ammoussa sau Agiofili. Asta este unul din lucrurile pe care asi vrea sa le fac data viitoare. Sa inchiriem o barcuta din Suvota si sa exploram micile plaje si grote din zona.

Prima incercare a fost Agiofili. Daca cauti pe net toate review-urile sunt super: plaja mica, cocheta, are si restaurant, apa transparenata, pesti etc. Asa ca ne-am dus. Si ne-am intors urgent :). In primul rand drumul pana acolo a fost groaznic, dar in sfarsit am ajuns, am gasit chiar si loc de parcare. Noi am ajuns dupa-amiaza pe la 4. Plaja e mica. Si super aglomerata. Zeci de sezlonage puse unul peste altul si spatiu de 5 prosoape la liber, ocupat de 7 prosoape. Practic nu vedeai plaja de umbrele. Terasa de la restaurant super plina, Nu zic ca nu e un loc frumos, pentru ca este super, pacat ca e populat. Chiar daca gasesti un sezlong liber, tot e ultra-aglomerat, asa ca am facut 3 poze si am plecat iar pe drumul groaznic.

Si pentru ca totusi vroiam sa mai facem o baie, am zis sa mai incercam o data. Si am ales Mikros Gialos. Aici am ajuns mai usor, am gasit si loc de parcare, si ne-am dus direct in capatul din dreapta cu cearceaful si umbrela noastra. Aici plaja este mai mare, dar acelasi gen cu pietre si perfecta pentru snorkeling, Si aici sunt zone amenajate si zone libere, dar este mai mult loc. Nu mi s-a parut ceva nemaintalnit, dar este totusi o plaja frumoasa cu apa tocmai buna pentru snorkeling.

Agiofili Beach... la pomul laudat, din anumite puncte de vedere

Agiofili este o plaja micuta in apropiere de Vassiliki, probabil cea mai buna plaja de snorkeling de pe insula. Este extrem de populara printre tursiti, ceea ce evident duce la supra-aglomerare. Am tot oscilat daca sa mergem sau nu, dar pana la urma in ultima zi am cedat si am zis hai sa vedem despre ce e vorba.

La Agiofili ajungi cu water taxi din Vassiliki. 7 euro/pers dus-intos, barca are un orar fix, cam o data pe ora. Si dureaza cam 15 minute sa ajungi acolo. Sau este si un drum de masina, numai ca inteleg ca este foarte prost. Multi veneau insa cu masina. Noi am ales barca. Am ajuns pe la 10 si un sfert, cand inca nu era asa multa lume si am zis sa luam un sezlong. 15 euro/zi 2 sezloange cu o umbrela. Dublu decat oriunde pe insula. Asta a fost primul soc. Apoi, intr-o ora plaja a devenit supra-aglomerata! Plaja e draguta, intre stanci, cu pietre. Si intr-adevar perfecta pentru snorkeling. Am vazut bancuri intregi de tot felul de pesti, muuuulti pesti. Merita sa vii pentru asta. Erau persoane care ziceau ca au vazut chiar si stele de mare!

Dar, exceptand pestii, experienta a fost ca cea cu pomul laudat! Mult prea aglomerat, mult prea scump. Probabil ca daca ajungi aici in septembrie spre sfarsit e Raiul pe Pamant! Dar in plin sezon e prea aglomerat. Am plecat pe la ora 13 si deja nu aveai loc sa arunci un ac pe plaja! Asta in plina pandemie!

Am citit ca in 2022 s-a asfaltat drumul pana acolo si sus este parcare cu plata. Sunt niste trepte de coborat, dar nu ceva de speriat. Probabil ca parcarea o zi costa cam cat vaporasul de transfer, dar e mai fun cu vaporasul :)

Karya

In Lefkada, majoritatea locurilor de vazut sunt de-a lungul tarmului. Exista insa si cateva sate de munte, in interiorul insulei, care merita o vizita. Dintre acestea cele mai cunoscute sunt Exanthia, cu faimosul restaurant Rachi, si Karya.

Initial am avut in plan Exanthia, numai ca ne-am trezit intr-un sat minuscul, cu niste strazi pentru biciclete probabil si nicio sansa sa lasam masina undeva. Poate nu am nimerit noi pe unde trebuie, nu stiu, dar oricum, am intrat si am iesit.

Si ne-am orientat spre Karya. Atentie la Google Maps. Initial vroia sa ne duca pe un drum din Exanthia, ingust si abrupt de nu cred ca mergea mai mult de un ATV pe acolo :). Ne-am intors si am luat-o pe drumul principal pana la urma care a fost ok. Surpriza a fost ca la intrarea in sat, care este in mare parte pietonal este o mare parcare care pare noua. Oricum, parcare amenjata cu zeci de locuri.

De acolo faci 2 minute pe jos pana in piata principala care e tipica satelor grecesti de munte. O piata mare, umbrita de platani si inconjurata de restaurante si magazine. Noi am ales Pardalo Katsiki, tocmai ca sa mancam niste capra (katsika=capra in greaca). O alegere buna, un restaurant un pic de fite, cu mancare traditionala dar reinterpretata. Super buna capra :)

Dupa care, cu burta plina, am zis sa facem un pic de miscare si sa vizitam Muzeul Folclorului din sat. Interesanta experienta :). Un fel de gospodarie traditionala "gestionata" de urmasul familiei respective care vorbeste 10 cuvinte in engleza, dar e foarte mandru de mostenirea sa si iti poveste toata istoria lor cu cele 10 cuvinte :). Si trebuie sa faci ce iti spune :)

Lefkada Town si imprejurimi

Am lasat special la urma orasul Lefkada, nu pentru ca nu ar fi important, ci pentru ca noi nu am putut sa il apreciem la adevarata lui valoare. Am ajuns aici o singura data, pe la ora 15, cand erau 40 de grade afara si totul era inchis. Ne-am plimbat un pic pe strazi, dar semana cu un oras fantoma. Chiar si asa, ceea ce am vazut ne-a convins ca este un orasel dragut, unde sigur trebuie sa revenim. Seara, cand probabil este super animat.

In principiu orasul are o zona pietonala, o strada care traverseaza centrul, pana in port, plina de magazine si restaurante. Apoi mai este zona de port, plina e iahturi si muzeul de arhelogie, care era deja inchis cand am ajuns noi, dar pe care il puteti lua ca reper pentru ca langa el este o parcare imensa.

Noi nu am reusit decat de ne taram pe la umbra caselor vreo ora, dar orasul are mult mai mult de oferit. Deci aici clar trebuie sa revenim. Seara!

Si tot la capitolul "nepotrivire", langa orasul Lefkada este Manastirea Faneromeni. Ne-am dus sa o vizitam, pe la 14.30. Numai ca este inchisa intre 14.00 si 16.00 :) Nu a fost sa fie! Dar chiar daca nu am vizitat manastirea, am putut sa vizitam mini gradina zoologica de la intrare. Adica un fel de parculet cu capre, gaini, pauni, veverite si caprioare. Sincer, copiii chiar isi amintesc de asta, deci nu a fost un esec total pana la urma. Totusi, daca planuiti o vizita aici, tineti cont de orar!

Si daca tot ajungeti in zona, mergeti si pana la plaja Agio Ioannis. Este o fasie de nisip ingusta, intre mare si laguna, unde o sa gasiti 2 lucruri: vechile mori de vant din Lefkada si sute de kite-surferi :) Este un spectacol grozav de vazut macar o data!

La final, cateva date "tehnice"

Lefkada este o insula usor accesibila pentru noi. Cam 16 ore de condus direct sau, cel mai bine, cu o oprire la Salonic sau pe acolo. Plus ca nu este o insula in adevaratul sens al cuvantului. Intre continent si insula este un canal de cativa zeci de metri latime. Acum este un ferry dezafectat prin care treci, ca pe un pod. Deci ajungi repede si fara costuri suplimentare. Am platit cam 15 euro/sens in Grecia taxe de autostrada pana acolo.

Ca urmare, e plin de romani. Si aici revenim la discutia cu toate ofertele de "ciorbita" si "peste proaspat". Plus mii de romani peste tot, cu bune si rele :)

Insula e mica, dar drumurile sunt de multe ori groaznice. Multe drumuri spre plaje sunt o adevarata aventura :). Si aici trebuie sa iti placa sa conduci, daca nu... o sa ai niste probleme :) Clar nu au autostrazi :)

Din punct de vedere cazare, oferta e imensa, pentru toate gusturile si buzunarele. Din punctul meu de vedere, Vassiliki e o alegere buna, am scris de ce mai sus. La fel si Agio Ioannis pentru cateva zile concentrate pe partea de vest.

Si aici sunt niste lucruri esentiale pe care trebuie sa le iei cu tine: crema de soare, tricouri UV, papuci de apa (majoritatea plajelor sunt cu pietre), umbrela, cearceaf de plaja si, de ce nu, niste scaune pliante de plaja.

Daca vrei ceva deosebit poti sa incerci tot felul de sporturi nautice sau sa inchiriezi o barca. Si preferata noastra: sa inchiriezi un Suzuki Jimny (care este o rabla, intre noi fie vorba), obligatoriu decapotabil, ca sa explorezi insula.

Si daca vrei un souvenir comestibil, incearca uleiul de masline luat direct de la fabrica Sklavenitis  https://www.google.ro/maps/place/Olive+Oil+Factory+%22SKLAVENITIS%22/@38.6304753,20.6335647,17z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x135db7552c7f0411:0x3e0eb5ac2460adf3!2sOlive+Oil+Factory+%22SKLAVENITIS%22!8m2!3d38.6304711!4d20.6357534!3m4!1s0x135db7552c7f0411:0x3e0eb5ac2460adf3!8m2!3d38.6304711!4d20.6357534?hl=en