Cazanele Dunarii

Desi nu este chiar asa de departe de Bucuresti, o singura data am reusit sa ajungem acolo, in primavara lui 2017. Nu este o destinatie doar de weekend venind din Bucuresti, ai nevoie macar de 3 nopti acolo, ca sa ai la dispozitie 2 zile intregi. Noi atat am avut la dispozitie.

Distanta pe care o ai de parcurs depinde si de locul de cazare. Daca esti mai aproape de Orsova, ajungi mai repede, cu cat te duci mai sus pe Dunare, ai mai mult de mers. Noi am stat in golful Dubova, care este fantastic ca locatie, dar cazarea noastra nu o recomand. Sunt foarte multe pensiuni pe malul Dunarii, foarte frumoase, dar trebuie sa le coerlati cu bugetul, pentru ca multe au preturi foarte mari.

Si trebuie sa mai tineti cont ca in zona nu prea sunt restaurante unde sa mananci. Pentru noi a fost o surpriza negativa. Ne asteptam sa vedem o gramaad de restaurante pe malul Dunarii, dar nu a fost asa. Ori iti faci mancare tu la pensiune, ori alegi o pensiune cu restaurant si mananci la ei.

Plimbare cu vaporasul pe Dunare

Asta este "must do" in zona. Nu poti sa vii pana la Cazane si sa nu te plimbi pe Dunare :)). Chiar este ceva de neratat. Zona este absolut fabuloasa si trebuie as o parcurgi cu barca.

Oferte sunt peste tot, fie de la cazare, fie direct barci de pe malul Dunarii. Mai ales la podul de la Capul lui Decebal gasesti oferte permanent. Cred ca a durat vreo 2 ore plimbarea si toate iti arata cam acelasi lucru: Capul lui Degebal, Tabula Traiana de pe malul sarbesc, o pestera la care cobori din barca si urci pe stanca, o alta pestera in care intrii cu barca si bineinteles Dunarea. Nu te saturi de privit in dreapta si stanga.

De la Eselnita la Bazias, pe malul Dunarii

Pentru traseul asta trebuie sa ai o zi intreaga la dispozitie si chef de stat in masina, pentru ca este ceva distanta de parcurs. 2 ore pe sens, plus opriri. Dar drumul este bun, sau cel putin era acum 2 ani :)) si peisajele sunt fabuloase.

Noi ne-am dus intins pana la Moldova Noua unde am gasit un centru de informare turistica de unde am plecat cu un vraf de pliante cu multe locuri de vazut de-a lungul Dunarii, cu gandul sa mergem pana la capat la Bazias si apoi, la intoarcere sa ne oprim pe la toate obiectivele. Din pacate, realitatea nu seamana cu pliantul :))) Deloc. Si unele obiective au fost destul de greu de gasit.

La Moldova Noua ne-am oprit ca sa incercam sa traversam pe insula Ostrov, cu cai salbatici. Din pacate era aprilie si doar din mai se putea vizita insula. Asa ca am plecat mai departe spre Bazias, unde, conform pliantului, este o delta care se poate vizita. Realitatea este ca am mers pana unde se termina drumul si am gasit delta inconjurata de un gard de plasa si panouri cu NU Intrati! Dar Dunarea este spectaculoasa la intrarea in tara, asa ca a meritiat plimbarea pana acolo.

Mai departe ne-am oprit in Coronini, sa vizitam cetatea Ladislau. Ceatea consta in cateva ruine in varful unui deal, absolut neamenajate sau ingrijite, unde nu ajungi greu, dar trebui sa treci prin porumb, nu exista niciun marcaj, trebuie sa intrebi localnicii pe unde sa o iei si era cat pe ce sa ne manance un caine dintr-o gospodarie :)). Dar daca ajungi sus, merita! Poti sa admiri Dunarea si stanca Baba Caia si sa te uiti cu tristete pe malul sarbesc unde este Cetatea Golubac care este superb amenajata!

Apoi, dupa ce iesi din Coronini, daca esti foarte atent pe drum o sa gasesti si Pestera Gaura cu Musca. La fel, din pliant crezi ca e ceva grozav, in realitate este o scobitura in stanca cu muschi si o perdea de apa. Dar sa ne bucuram de ea si sa nu fim carcotasi!

Tot dupa pliant, am mai avut o tentativa sa gasim morile de apa de la Sichevita, dar dupa vreo 2-3 km de mers pe un drum groaznic, am intrebat un localnic daca mai e mult pana la mori si ne-a zis ca mai e mult, drumul e prost si oricum nu e mare lucru de vazut ca e inchis tot. Asa ca ne-am intors si i-am "multumit" pliantului de la centrul de informare turistica pentru sugestie.

Am ajuns insa apoi la Berzeasca, unde am gasit Complexul lacustru Egreta, unde clar mi-ar placea sa stau odata daca mai ajung in zona.

Si apoi inca vreo ora de peisaje superbe pana acasa!

Cascada Bigar si Herculane

Daca tot esti in zona, trebuie sa faci o plimbare si la Cascada Bigar. Parerea mea este ca nu e la fel de spectaculoasa ca in poze, care sunt facute din unghiul perfect, dar tot este frumoasa.

Drumul pana acolo este bun, dar mergi cu atentie sa nu treci pe langa fara sa o vezi :)). Este mai jos decat drumul si risti sa o depasesti. Daca vii dinstre Dunare, nu e nevoie sa te chinui sa parchezi in dreptul ei pe marginea drumului, putin mai incolo este o parcare amenajata si o alee pana inapoi la cascada.

Si daca vrei sa mergi un pic mai departe prin padure, pe firul apei, mai este o pestera intr-o stanca.

Cat despre Herculane, nu am nimic de zis. Este tragic ce se intampla acolo si, din pacate, cred ca este deja ireversibil.

Pe malul sarbesc pana la Cetatea Golubac

Intamplarea a facut ca in acelasi ani, cateva luni mai tarziu, sa plecam tot pe aici spre Slovenia. De data asta am trecut Dunarea pe malul sarbesc pe la Portile de Fier si am putut sa admiram malul romanesc care este chiar mai spectaculos. Drumul este bun si pe la sarbi si traseul de la Portile de Fier pana pa cetatea Golubac si inapoi poate fi facut ca o excursie de o zi de la Cazane.

Cetatea Golubac este frumos renovata, totul foarte civilizat, platesti cu cardul, nu ai nevoie de dinari.

Hidrocentrala Portile de Fier II

Chiar daca sunteti numai in trecere prin zona (noi, de exemplu, eram in drum spre Timisoara), opriti-va jumatate de ora la Hirocentrala Portile de Fier II. Hidrocentrala se viziteaza, are un mic muzeu cu istoria contructiei acesteia, cu multe indormatii si ilmulete, inclusiv povestea tragica a insulei Ada Kaleh, iar la final se coaboara in sala turbinelor. Este impresionant cat de mare este si cum a fost construita. E pacat sa treceti pe langa si nu va opriti macar o data.